Hej då Wettex!

Wettex-trasor har varit en förbrukningsvara hemma hos oss. Gången var såhär: först var de disktrasor tills de började surna, då hamnade de på elementet för att torka och sedan i tvätten. Efter tvätt såg de så slitna och tråkiga ut att de förpassades till städlådan. När de städat toaletten en gång slängdes de.

Visserligen återanvända en gång men ändå, förbrukningsvara och inte så hållbart. Wettex-trasor är gjorda av naturmaterial (cellulosa- och bomull-viskos) och ska gå att kompostera även om de känns och ser väldigt syntetiska ut. Dock är ju slit och släng aldrig så miljövänligt oavsett material. Viskostillverkning kräver dessutom mycket kemikalier och vatten.

Jag har läst att folk stickar disktrasor och är jättenöjda med dem men jag kunde liksom inte tro dem. Jag tänkte att de säkert överdrev hur nöjda de var för att de kände sig så miljövänliga.

I flera år har jag tänkt så. Men så tröttnade jag en dag på surnade disktrasor som förfular vårt kök. Jag köpte ett vackert lingarn som matchar vårt kökskakel och började virka. Två trasor fick jag ut av 50 g lingarn. När jag ändå var igång passade jag på att virka några till av garn jag hade hemma. Nu har det gått ett par månader och det är dags att utvärdera.

Ulltrasan var kass. Det hade jag nog kunnat räkna ut redan innan, men jag ville se det med egna ögon.

Akryltrasan likaså. Akryl tycker jag överlag är kass så att jag fortfarande har kvar sådant garn är en gåta.

Bomullstrasorna är mycket bra och dessutom vackra. Jag hade ett par nystan hemma av en färg som nästan matchade kaklet så dessa får definitivt stanna.

Lintrasorna är utan tvekan bäst! De suger upp bra och är bra att skrubba med. De håller fint i tvätten och blir vackrare med tiden. De fungerar mest likt en ”vanlig” trasa medan bomullen måste blötas upp ordentligt innan den känns som en disktrasa. Lingarnet kostade typ 50 kr och på det fick jag som sagt ut två trasor. Om jag räknar med att de håller ett par år blir det ju riktigt billigt! Bomullsgarnet hade jag hemma efter ett misslyckat projekt för flera år sedan. Nästan gratis då va?

Jag virkade lite olika mönster (halv- hel- och dubbelstolpar, varannan rad fasta maskor, bara stolpar) men det var ingen större skillnad.

bild 1-17

 

På bilden syns lintrasa överst i högen och sedan tre olika bomullstrasor, de två understa med spetskant. Två var i tvätten så jag har totalt sex trasor, två i lin och fyra i bomull. Eftersom vi tvättar en gång i veckan kan vi nu använda en trasa per dag och således avsluta köksstäningen för dagen med att torka fläckar på golvet eller dylikt och sedan lägga trasan i tvätten. Detta system passar oss utmärkt! Trasorna luktar aldrig och köket är renare än någonsin. Även om vi inte byter trasa varje dag surnar inte dessa virkade trasor. Jag tror det är för att de torkar fort med det glesa mönstret.

Trasorna är gjorda ungefär såhär:

Virka luftmaskor tills du har en bredd du är nöjd med, lägg till två extra. (Jag gjorde lite olika storlekar men är mest nöjd med de lite större) Virka en rad fasta maskor i raden med luftmaskor, börja i den tredje maskan från virknålen så det inte korvar sig. Virka tre eller fyra luftmaskor (tre om du tänkt fortsätta med helstolpar, fyra för dubbelstolpar). Virka en rad hel- eller dubbelstolpar i de fasta maskorna. Virka två lösa maskor. En rad fasta. Fortsätt på samma sätt tills du fått en tillräckligt stor trasa. Fäst garnet eller virka en snygg kant runt trasan. Kanten gav varken bättre eller sämre funktion tyckte jag, men den är ju snygg. Om man vill hänga trasan på en krok kan man avsluta med att virka en ögla. Vi har våra hängande i en såndär gummiplopp från designtorget. Inte så plastfritt men vi kör med den tills den är slut.

Jag använde virknål 4,5 och 5 och dubbelt garn. Det kommer ju skilja sig åt beroende på vilket garn man har och hur stora maskor man vill ha för att fånga smulorna med.

Nästa gång gör jag lintrasor med våffelmönster eller två olika färger. Jag ska också prova att sticka trasor och se om de är lika bra.

8 thoughts on “Hej då Wettex!

  1. Intressant för mig som funderat lite över det här på sistone. Jag återanvänder wettextrasor, men har börjat fundera över att köpa en lintrasa. Det var länge sen jag virkade så jag vet inte om jag ens minns hur man gör. Men nu vet jag att en lintrasa kan funka riktigt bra om jag vill köpa en sån!

  2. Vilken toppenidé! Och tack för att du gjort den grundliga undersökningen. Jag går på lingarn direkt:-) men vad är lösa maskor?

  3. Kan vara värt att notera att vi också haft en i vanligt lintyg men den är tyvärr helt slut nu. Återstår att se om ett par år om de virkade håller bättre. De är definitivt bättre att torka med!
    Kanske någon borde starta en tillverkning av virkade disktrasor, ska tipsa min svägerska 🙂

  4. Jaa du, det kan man verkligen fråga sig. Luftmaskor menade jag, men tydligen jobbade min hjärna på lågvarv i går. Tack för att du uppmärksammade, nu ska jag ändra!

  5. Jag har också funderat på virkade / stickade disktrasor, kul att läsa lite om det och höra vad som funkar och inte. Då vet jag att jag ska hålla koll efter trasor av lin, för virka någon egen det lyckas jag nog inte med 🙂

  6. Ska tipsa om jag hittar någon som säljer men har inte sett virkade någonstans vad jag vet… Hantverksmarknad kanske?
    Annars finns ju alltid youtube om man vill lära sig 🙂

Kommentera

