Arbetslös

Från och med idag är jag officiellt arbetslös. Jag firade dagen med att titta på den här filmen som bloggaren Lev med konsumera mindre tipsat om. Efter det känner jag mig ganska lite motiverad att engagera mig i att söka jobb och förhållandevis mycket motiverad att köpa ett hus med en stor tomt och bli självförsörjande.

Men drömmen måste ju betalas också. Ett besök på arbetsförmedlingen för inskrivningssamtal var oundvikligt.

Nummerlapp – Detta klarade jag nästan direkt, det var bara lite svårt att förstå vilken FÄRG jag skulle ta. Sedan såg jag ordet ”Nyinskrivning”. Under ordet hängde de gula lapparna, jag siktade på dem.

Vänta – En konst jag behärskar till fullo. Klarade till och med att läsa några lappar OCH hålla reda på när det var min tur. Vad jag inte klarade var att ta de broschyrer jag ville ha. LYFT PÅ LUCKAN stod det med stora arga bokstäver. Vilken lucka?

Min tur. Möta handläggaren. ”Har du skrivit in dig på datorn och tryckt på SKICKA?” – Ajaj, fail på första mötet. Nej, jag hade inte tryckt på skicka. Gör om gör rätt.

Sitta vid datorn – Fylla i alla uppgifter RÄTT. Ungefär 15 gånger fick jag gå tillbaka för att något var fel. ”Söker du A-kassa?” Ja. ”Söker du jobb i hela Sverige?” Nej, endast Skåne. ”FEEEEL!! FÖR ATT KUNNA FÅ A-KASSA MÅSTE DU SÖKA JOBB I HEEEELA SVERIGE.” Suck.

Äntligen klar. Ny handläggare.

Litet rum, liten intervju, Liten hög med obegripliga papper. Tydligen är jag på fel arbetsförmedling. Tydligen får jag inte komma till ”rätt” arbetsförmedling om jag inte kan styrka att jag hör hemma där. Tydligen måste man bli kallad dit. För att kunna skriva in mig måste jag därför säga att jag letar jobb i en helt annan bransch, en som alla får leta jobb i, inte bara de som kan styrka och blir kallade. Frukostvärdinna, skriver min handläggare in. Utbildning saknas. Så enkelt kan man alltså hoppa över fem år på universitet. Jag blir ombedd att komma förbi med bevisen senare i veckan. Efter att de är uppvisade ska de skickas till ett par ställen. Men först visas. Allt för att få komma till den där mystiska ”rätta” arbetsfömedlingen. Det är dock oklart om min rätta arbetsförmedling hinner kalla mig på ett, förmodligen ganska mystiskt och hemligt, planeringsmöte innan nya terminen börjar. Då blir jag istället avskriven och kan ägna mig åt att gå på CSN. Jag önskar nästan att de hinner kalla mig, det känns så hemligt att jag blir nyfiken. Min stackars arbetsförmedlare tittar på mig med växande förtvivlan och försöker mer och mer desperat förklara för mig vad jag ska göra för att inte gå miste om den eftertraktansvärda SGIn. Alltid denna SGI. Det är ju ändå det viktigaste vi har.

Aktivitetsrapporter ska jag skriva under sommaren. En i månaden. De ska lämnas in mellan den 1-14 månaden EFTER aktiviteten skett. Det är ännu oklart om dessa aktiviteter som jag ska göra för att ”föra mig närmare arbetsmarknaden” ska leda till det oåtkomliga jobbet på min rätta arbetsförmedling eller mot frukostvärdinnejobbet som jag just nu alltså söker. Om det handlar om frukost kanske mitt dagliga intag av just frukost kan räknas? Det är ju trots allt jag själv som både plockat fram, lagat, ätit och diskat.

kopieringsskills

Kopieringsassistent sökes? Jag ställer upp! 

12 thoughts on “Arbetslös

  1. Alltså… man blir mörkrädd. Väldigt målande bild av situationen! Och den här SGI. Min dotter frågade nyligen mig varför det oftast var två år mellan varje barn. Hon hade observerat det i klassen att de flesta hade syskon och det var ofta två år mellan. Jag fick tänka till och visst var det något med den här SGI:n som spelade in. Jag håller tummarna så att du får komma till den hemliga arbetsförmedlingen! Ser fram emot fortsättningen!

  2. Så bra att du kan se på det hela med humor. När jag var inskriven tyckte jag bara att allting var väldigt konstigt organiserat och jobbigt.

  3. Tack! Det blir ju ännu mer spännande att få komma dit! Tänker mig att det är som Narnia ungefär… 🙂

    Det där med två år mellan ja, nu är ju hjärtegrynet lite över den gränsen men oj vad det dräller in syskon på förskolan. Vi ligger lågt ett tag till…

  4. Jag håller med dig om att det känns konstigt och jobbigt men eftersom jag ju förhoppningsvis bara ska vara inskriven över sommaren är det lite som ett äventyr. En helt ny värld för mig i alla fall. Nu förstår jag bättre vad alla pratar om som varit inskrivna samt kan forma en egen åsikt om arbetslöshetssystemet. Hoppas att detta vidgar mina vyer och kanske även ger mig ett jobb 🙂

  5. Gaah, arbetsförmedlingen alltså. Min arbetsförmedlare att han ville gifta sig med mig (antar att det var ett skämt, eller det var det ju, men…), sen blev jag tvungen att söka ett jobb som pressekreterare för Sverigedemokraterna (som jag inte ville ha av ideologiska skäl) och ett jobb som någon slags kommunikatör på UD (som jag var fett underkvalificerad för). Sen sket jag i arbetsförmedlingen och började frilansa igen istället.

    Hoppas du får komma till rätt arbetsförmedling!

    PS. Aktivitetsrapporten är en baggis i alla fall, fattar ej hysterin kring den.

  6. Det var mest det jag var rädd för, att jag skulle behöva söka jobb jag absolut inte kan tänka mig (typ för SD) men det verkade ju var hel-lugnt nu i början.
    Tack för de lugnande orden om rapporten, har redan tänkt ut några bra saker att skriva. Arbetsförmedlaren tipsade om att skriva nätverkande. Och då borde ju aktiviteten vara att umgås med folk i min bransch som har ett jobb där jag kan få ett vick. Som min sambo till exempel! Vilken tur! 🙂

  7. Ping: Årsuppdatering | Händelsevis

  8. Ping: Året som gick | Händelsevis

Kommentera

