Te-provning

Eguale-se_Slide_Ceylon

Idag har vi någon slags sommarstorm här i Malmö och passade på att prova oss igenom alla våra tesorter. Vi har inte vårt favorit-te hemma just nu och har därför slutat dricka te på kvällen. Vi båda tror att det inte finns något te eftersom favoriten inte finns. Vi kunde inte ha mer fel. Totalt hittade vi 22 sorters te längst bak i skafferiet. (!!) Många har vi fått i present och några har vi köpt. Jag får ofta en tepåse när jag köper kläder på ekowebbbutiker så många sorter fanns det bara en eller två påsar av.

Det roligaste med detta var helt klart att titta på den andre när den provade något och sedan se minerna, många sorter var riktigt gamla och riktigt äckliga. Vissa spottades ut direkt. Bottennappet var ett lös-te i en fin plåtburk. Det smakade verkligen som att dricka ett gammalt spånplatteskåp. Vi daterade det till före jag flyttade till Malmö, alltså före 2009. Te håller tydligen inte så länge…

11 sorter passerade testet och fick flytta tillbaka in i skåpet, allt annat slängde vi helt enkelt. Det kändes inte ens som slöseri eftersom INGEN kommer vilja dricka de där gamla sunkiga teerna. Oklart hur många gånger jag redan bjudit intet ont anande gäster att välja ett te som de sedan artighetsdruckigt fast det smakade apa. Stackars stackars gäster!

Nu har vi bara goda teer kvar som jag med glädje kan bjuda på! När vi druckit upp alla dessa GODA sorter kan vi börja med någon regel om max tre sorter hemma samtidigt.

Observera att vi utan problem hade tillräckligt med koppar för 22 sorters te. Dags att rensa där med?

När vi smuttat klart på allt te satte vi på en kaffekanna istället och hällde ut allt te. För mycket av det goda (halvgoda eller heläckliga) är helt klart FÖR mycket.

En av sorterna som fick stanna är Eguales nya Ceylon som jag vann i en tävling häromdagen. Riktigt god tyckte vi båda. Min sambo älskar svarta english breakfast och ceylon så för honom var det en lågoddsare men jag dricker bara ört-teer annars så jag var imponerad!

14 thoughts on “Te-provning

  1. Vilken mysig ide. Det borde en nog göra emellanåt. Just nu vet jag att det inte finns så mycket i skåpet men för det mesta lyckas en ju glömma mer än hälften. Mitt favoritte har plötsligt slutat tillverkas. Jag var en sucker för Clippers gröna te med jordgubbssmak, men från en dag till en annan går det inte längre att få tag på. Så nu dricker jag nästan bara svart te med nymortlad kardemumma. Det är gott det!

  2. gammalt spånplatteskåp! hahahah, så roligt beskrivet!
    kan själver inte leva utan camomill, piratens te och earl grey från shivas i malmö.

  3. Åh camomill! Jag blir alltid så glad varje gång någon mer gillar camomill, blir ofta dumförklarad när jag dricker det. Oklart varför…

  4. Vad roligt med teprovning! 🙂 Jag har kört te-buffé ibland när jag har gäster för att tömma förråden lite så att jag kan köpa nya sorter att testa. 22 sorter lät imponerande många!

    Ett av mina favoritteer är ett japanskt (?) grönt riste. Finns t.ex. på 5 o’clock tea i Malmö. ser ut som att det är lite popcorn i det.

  5. Kul idé att ha teprovning hemma! Jag har bara några få teer hemma, men blev ändå inspirerad att äntligen slänga en påse grönt löste som smakade menlöst.

  6. Åh jag gillar verkligen dedär gröna teerna med rostat ris! Brukar man få till sushi. Nu har jag äntligen hittat det i min lilla te-affär – när jag kom på att jag kunde fråga där…
    Fantastisk idé med te-provning! Undrar hur många sorter vi har hemma….?

  7. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

