Fruktflugornas döds(k)val

Utfärdar en varning till de äckelmagade: titta inte noga på bilden, fluglik förekommer!

fruktflugfällan

Sensommarens värmevåg förde med sig de obligatoriska fruktflugorna. Tidigare i sommar har vi varit helt förskonade från dem och haft nästan vulgärt mycket frukt och färska bär stående framme på köksbänken. Jag var nästan förvånad när de plötsligt dök upp. Försökte befängt med några lock och lite minskning av förråden. Satte inte fram en endaste liten fälla.

Så kom vår vän vinexperten på besök. Förutom att gå igenom hela vår vinsamling och berätta för oss när och hur de olika vinerna skulle drickas (vi stod som svampar och försökte snabbabsorbera all information) kikade hon in i vår kyl och dömde raskt ut en slatt rosé som stått där nästan sedan urminnes tider. Eller i alla fall sedan i maj.

Slänga ut vin kändes som lite slöseri så vi diskuterade olika former av återvinning som att ha slatten  i en fiskgryta (det var därför vi sparat den i alla dessa månader) men vinexperten var inte nöjd. Så slängde hon ett öga på vår fruktflugfarm i hörnet och så var det bestämt. Roséskvätten skulle bli deras död.

Jag hällde raskt upp slatten i två glasskålar och placerade dessa på strategiska ställen nära bananer och andra läckerheter. Så väntade vi.

Idag (fyra dagar senare) kunde jag konstatera att alla flugor gått i fällan. Vad jag inte förstår är varför de med så stor majoritet valt den genomskinliga skålen? Den blå var tydligen inte lika frestande. Någon som vet varför?

Om inte annat så har jag nu lärt mig att ska flugfällor gillras så är det den genomskinliga skålen som gäller.

4 thoughts on “Fruktflugornas döds(k)val

  1. Mer än två flugor i samma smäll… 🙂 Det här var den enklast fällan som jag läst om hittills. Andra fällor verkar kräva flera ingredienser. Bara vin, alltså! Har ingen teori om varför de ratade den blå skålen.

  2. Det är något med färgerna, jag har gjort flugfällor (mer avancerade, jag ska också testa denna som verkar superenkel och effektiv!) och de dras alltid mest till den som är vit framför den som är grön. Detta kan man också märka om man är ute i skogen: har man vita kläder på sig så flockas myggen i mycket högre grad än om man har mörka.

  3. Aha! Intressant det där!
    Sonen hade en solhatt med blommor på förra sommaren, då var ju alla insekter framme och kollade läget. osmart planering av mig, men den var så fin!

Kommentera

