Ny uppgift för gammal hyllvärmare

image

Min handväska, dagen till ära! Det må se lite märkligt ut med ett påskägg i väskan mitt i augusti men låt er inte luras. Jag har helt enkelt löst ett långvarigt problem för den här, och alla mina tidigare handväskor. Krossad frukt-problemet!
Jag har nästan alltid med mig en frukt eller två (idag tre på grund av potentiellt lång dag) och allt för många gånger har de krossats i väskan, kladdat på allt runt om kring och inte kunnat ätas. Jag har sedan tidigare ett bananfodral för att bota krossad banan-problemet men för att kunna ta med annan frukt har jag behövt skära upp den för att den ska gå ner i någon av våra matlådor. Då ska man ju helst ha lådan i kylen under dagen har jag hört. Idag kommer jag inte ha tillgång till någon kyl så då ville jag ha med frukten hel. Den stora nektarinen gick inte ner i någon glasburk och glasburken hade ändå inte gått ner i handväskan. Där stod jag framför köksskåpet och våndades över detta lilla probelm när jag fick syn på två bortglömda påskägg längst in. De är ju rundade och öppnas på det största stället. Nektarinen gick in utan problem, perfekt!

image

Vi har två ägg, det lilla är precis lagom om man ska ha med kiwi.

image

Eller några småfrukter.

Påskäggen utgör två tredjedelar av vårt samlade påskpynt och även om de inte tar upp gigantiska utrymmen att förvara känns det kul om de kan få göra tjänst lite större del av året än en vecka runt påsk.

I likhet med bananfodralet har jag sett fruktlådor för runda frukter i plast. Det verkar ju också smart men eftersom vi försöker minimera plasten har ingen sådan införskaffats.

Har ni andra förslag till lösning på krossade frukter-problemet?

10 thoughts on “Ny uppgift för gammal hyllvärmare

  1. Men det är ju genialiskt! Synd att jag inte tänkte på det innan jag rensade ut påskägg för några år sedan. Bra återvinningstanke!

  2. Åh vilken idé alltså! Det enda jag kan komma på är att stoppa frukten i en shakeflaska, men det är ju också av plast oftast så påskägget är ju mycket bättre. Roligare också dessutom 🙂

  3. Kanske ännu mer populärt till ett barn med roliga tryck på äggen?
    De klarar ju dock inte riktigt vilken ryggsäckshantering som helst. Minns att vi åkte pulka på våra ryggsäckar i lågstadiet, då klarade väl ingenting sig….
    Kanske lönt att sätta en gummisnodd om ägget så det inte går upp i väskan?

  4. Jag tror att vi har ett snyggt prickigt, som inte ser så påskigt ut, som skulle kunna passa. Gummiband om vore nog smart ja.

    Haha.. Pulka på ryggsäcken har han inte provat än (kanske bara en tids- och snöfråga). Jag tror att han är ganska varsam med sina saker.

Kommentera

