Stök-stället

image

Såhär såg vårt matbord ut när jag gick hemifrån i morse. Det är vårt ständiga stök-ställe och ibland känns det som att jag alltid går och plockar saker här.
Någonstans läste jag att har man en möbel som alltid är belamrad med stök ska man ta bort möbeln. Vi vill ju inte vara utan matbord men vi har diskuterat att flytta det till ett annat rum. Frågan är om det verkligen löser problemet? Jag tror snarare att oredan flyttar till något annat ställe som kanske är ännu sämre. Det är väl en vanesak att alltid alltid lägga tillbaka saker på sin plats, vi får kanske träna.
Många av sakerna är liksom pågående och saknar därför en naturlig plats.

Saker som befinner sig på bordet (från överst till vänster)
– luvhandduk för långt hår jag just fått av min mamma. Så bra grej!
– broschyr från glitter med instruktioner till att sätta upp häftiga håruppsättningar
– ärvda barnkläder vi inte ska behålla pga plast-tryck
– gammal rostig och trasig lampskärm vi ska göra oss av med men inte vet hur.
– locket till en liberoförpackning jag ska registrera koden för
– liten hög med smyckeförvaringspåsar jag ska rensa
– pågående hjärtekatt
– fat med blockljus som brukar stå på soffbordet men fick flytta sig när hjärtegrynet skulle bygga koja
– låda med trasiga dockskåpmöbler jag ska laga
– scrapbook som är planerad men inte klistrad + pappersmall till att göra fläthjärtan till jul
– glaset och baksidan till en ram som inte har någon ram. Vad ska man göra med detta?
– filten som brukar ligga i barnvagnen, kom med upp en dag när grynet somnat i vagnen
– hjärtegrynets bil han parkerat i gårkväll
– rutat papper vi hade för att göra mönster i torsdags
– gammalt dockplagg i miniformat
– quornförpackning och liten sten (!!) vi ska reklamera
– uttjänt penna
– tidningar jag inte läst klart
– garnstump
– makramékula från min barndom
– klubbkort till clas olsson (man får tre för att hela familjen ska kunna samla poäng tillsammans, hjärtegrynet kändes för liten för att ha ett eget. Hög ironinivå på prakiskheten här)
– min dator + det fantastiska fodralet jag fått av min svägerska
– en hög med förskolepapper som ska fyllas i och lämnas in, men är svåra att fylla i innan terminen startat riktig

Summa: 23 stökiga saker/högar jag borde åtgärda. Ingen utav dem tar säkert särskilt lång tid att fixa men om jag ska följa 5 minutersregeln (skjut aldrig upp en uppgift som tar mindre än 5 minuter att fixa) kommer jag aldrig någonsin vara ledig.

Har ni några råd? Eller någon egen stök-plats att redovisa?

6 thoughts on “Stök-stället

  1. Man måste angripa den stökiga platsen varje dag. På kvällen plockar man undan. Nästa dag blir det stök igen, men gradvis minskar det. Fly Lady kallar ställena hot spots”. Stök drar till sig mer stök…

  2. Jag skulle nog säga att vårt skrivbord är vår stökplats, här hamnar lätt papper att gå igenom, kläder som jag tagit fram ur lagningskorgen för att laga men blivit avbruten etc. Vi har faktiskt en hylla i bokhyllan som är för saker som ska lagas, men på något sätt har den också blivit en ”stökplats”. Måste också åtgärdas alltså….

    Min erfarenhet att det lätt blir mycket saker som ska lagas, rensas ut etc och att det kan vara bra att skapa platser för detta. Jag har t ex skapat en ”säljes”-hylla i en garderob. Tyvärr visade den sig vara alldeles för liten så hyllan har liksom växt över handdukar och lakan, men det är en annan fråga. 🙂

  3. Var nyligen på en konferens där det konstaterades hur alla dessa ytor drar till sig saker. Att det nästintill är oundvikligt.
    För övrigt tycker jag att ert matbord ser väldigt prydligt ut för att vara ”stökigt”. Du skulle se mitt köksbord… och då har jag ett en persons-hushåll…

  4. Jag medger villigt att vi kan mycket värre men var osugen på att visa upp oss från vår värsta sida. Det är som vanligt, man ska inte vara perfekt men heller inte för operfekt. Denna härliga dubbelmoral!

    Kanske vi borde ha bordet dukat jämt? Då skulle jag ju inte lägga skräp där. Som att bo i en ikeakatalog liksom. (kan inte tänka mig något värre)

  5. Smart med en egen hylla! (i alla fall i teorin då om det nu är som du säger) Vi har ett par påsar i klädkammaren för samma ändamål: säljes, skänkes, vinden, tygåtervinningen, glömda saker…. Det blir många kassar i den där stackars kammaren tillslut!

Kommentera

