Ramona

image

Äntligen är min Ramona klar! Jag är omåttligt stolt att jag klarade att sticka en HEL KOFTA!! Dessutom har jag fäst alla ändar, sytt i knappar, blockat och nålat upp enligt måtten i mönstret, mätt med måttband noga noga för att det ska bli rätt. Känner mig som en stickare på riktigt!

Mönstret heter alltså Ramona och jag köpte det på Ravelry. Garnet heter Super Soft och kommer från Magasin Duett. Knapparna köpte jag häromdagen på Garn Davidshall men eftersom jag mindes fel köpte jag en för lite och fick ta en ur min knappsamling. När jag la ut knapparna tyckte jag det såg fint ut med två udda så då valde jag det. De två udda kommer nog från en AJ’s tyger i Karlskrona.

Det tog mig nästan en oändlighet att sticka koftan. Jag började under sportlovet och stickade raglan-uppläggningen (raglan är alltså en sorts kofta som har sömmar, eller falska sömmar, i rak linje mellan hals och armhåla) säkert 10 gånger och repade upp. Tillslut blev det rätt och då stickade jag som en dåre i typ två veckor. Sedan hände inget på massa månader och sedan tog jag fram den i somras igen. Stickade klart allt utom ett par centimeter på framkanten. För två veckor sedan tog jag äntligen tag i det hela igen, gjorde klart, blockade, fäste allt och sydde i knappar. Nu återstår bara att börja använda den. Tyvärr kliar garnet som någon slags kardborre men jag har fått tips om att tvätta den med balsam. Hoppas det hjälper! Annars tror jag mer och mer på min stickningskunniga svägerska som säger att jag ska göra en provlapp och tvätta den, gå runt med den i fickan och se om det verkligen är värt besväret att sticka hela koftan. Ska komma ihåg det till en eventuell nästa kofta…

10 thoughts on “Ramona

  1. Tack snälla! Ja, det var ett himla jobbande! Men kul och lärorikt hela tiden (nästan…)

    Dag fyra i vår klädutmaning idag! Jag är inne på min sista nya kombination… Hur går det för dig?

  2. Ping: Kapselgarderoben | Händelsevis

  3. Ping: Rensa ut – medveten konsumtion | Händelsevis

  4. Ping: Rensa ut – Pyssel och alster | Händelsevis

Kommentera

