Idag gör personerna bakom initiativet Vi gör vad vi kan en insamling här i Malmö. Den sker mellan 12 – 15 i Fiske och Fiskars gamla butik på Regementsgatan 12. (Samtidigt pågår en jätteloppis kallad Sloppis längs hela Regementsgatan) Jag tänkte gå ner med en jacka och ett par skor eftersom det var två av de saker som efterfrågades på deras sida. Så läste jag det här inlägget Sara Johansson skrivit. Nu vet jag inte längre om jag borde gå ner med sakerna eller inte? Kanske är det fel och bara ett sätt för mig att döva mitt dåliga samvete? Kanske blir sakerna bara en belastning för den lokala sophanteringen på stället de kommer till? Kanske kommer de ändå till användning. Jag vill inte gärna belasta med mina gamla grejer som ju jag är skyldig att göra mig av med på ett klimatsmart och etiskt sätt. Att dumpa grejer på människor i stor press känns cyniskt.

Så klart vill vi alla göra något. Det är otroligt frustrerande att sitta hemma och vara maktlös när massor av människor flyr och lider.

Många har delat bilder på facebook, många har startat egna insamlingar, många vill engagera sig, många bloggar om detta. Var det rätt att publicera bilden? Var det fel att starta diskussionen? Är en egen insamling en bra idé? Alla diskussioner handlar om oss. Ja, visst är det så. Men det är ju för att det är det vi har att förhålla oss till. Det är helt ointressant för mig att diskutera om hur många som ska få komma och hur hjälpen ska se ut. Jag tycker alla ska få komma och tror att de som har utbildning för det är bättre lämpade att bestämma hur det ska gå till. För mig är det inget att diskutera. Vilka bilder man delar och inte delar på facebook däremot kan jag ha en åsikt om. I sammanhanget kanske det är en idiotisk diskussion. Men bara för att andra är kris och behöver vår hjälp ger inte det oss rätten att använda deras kroppar på propagandabilder.

Det tar emot att publicera mina vanliga, triviala blogginlägg just nu. Samtidigt är jag själv inte i kris. För mig går livet vidare. Det är ett stort privilegium att jag kan sitta här i min sköna soffa och välja vad jag vill blogga om. Jaha, idag ska det vara allvarligt. Idag kan jag hålla det ytligt.

I hallen står en påse med en jacka och ett par skor. Insamlingen är redan i full gång.

 

Kommentera

