3-månaderslådan

Försökte ta efter Minimalisternas fina förslag om att lägga saker jag inte vet om jag ska spara i en låda och sedan göra en ny validering efter 3 månader. Jag la ner massor med kläder och skor i lådan och ställde upp den på vinden. Sedan har jag ägnat nästan två år till att stirra lite på den där lådan varje gång jag är på vinden men inte orkat ta tag i projektet. Så förra helgen var det äntligen dags. Jag bar ner lådan som vägde som en mindre elefant och började plocka ut allt för att sortera.

Tre plagg kom direkt in i garderoben. Jag kunde för mitt liv inte komma på varför jag ratat dessa eminenta plagg då för två år sedan.

Några plagg är jag så nostalgisk inför att jag la tillbaka i lådan direkt.

Resten tog jag kort på och ägnade sedan veckan åt att försöka byta bort på facebook. Kläder är dock väldigt svårt att byta bort enligt min erfarenhet. Nästan alla verkar ha för mycket kläder. Efter en vecka skänkte jag bort nästan allt.

De jag inte kunde slita mig från ställde jag tillbaka på vinden. Nu var lådan relativt lätt och nästa gång blir det lättare att rensa.

Av de tre jag började använda igen är det bara ett som fortfarande är kvar. Ett par byxor som jag egentligen tycker jättebra om har jag bestämt mig för att sy om till en kjol. De sitter inte så fint över benen så fast jag gillar designen jättemycket använder jag dem inte. Som kjol kanske de gör sig bättre. Men här var jag tveksam. Vad är bäst? Skänka bort ett par byxor för att någon annan ska få glädje av dem eller försöka göra om dem så de passar mig men riskera att det blir fiasko och ingen kan få nytta av dem. Vad hade ni gjort?

En skjorta tycker jag om men kanske är den lite för isblå för mig ändå? Den är i tveksamma-lådan nu igen. Kanske går den att färga men det är inte alls säkert att det är värt det. Troligen åker den ut i nästa rens.

Jag är i alla fall glad att jag äntligen tog tag i den där lådan. Nu ska det inte få gå två år tills jag gör om samma sak igen.

2 thoughts on “3-månaderslådan

  1. Vad smart med en valideringslåda! Särskilt om en har svårt att göra sig av med grejer, då får man chansen att ”testa” att göra sig av med sakerna i två steg.

  2. Tyckte också det verkade som en smart idé! Jag vill ofta rensa men hindras lite av att jag har så svårt att släppa taget om grejerna. Dock är det inte optimalt att lådan står på vinden i två år… Ska fila lite på tidsperspektivet.

Kommentera

