Avokadoplantan

För två år sedan roade jag mig med att plantera alla avokadokärnor vår familj genererade. Ganska många kom upp, många dog rätt snabbt, resten gav jag bort. Utom en planta som nu har växt till sig rejält! Faktiskt så mycket att den för ett par veckor sedan nådde upp till taket samt såg otroligt skranglig och tråkig ut. Sambon min tycker inte alls att den är någon fin växt och för att blidka honom klippte jag av hela toppen och satte den i en vas istället. Någon vecka eller så var båda delarna ganska fina. Sedan började bladen på stammen som satt i vasen se torra ut. Mycket konstigt. Den hade gott om vatten och jag hade snittat den som man ska. Men inga rötter syntes och bladen blev torrare och torrare. Så jag snittade om den några gånger. Typ en gång i veckan. Den blev kortare och kortare men inga rötter. Bladen torkade lite mer för varje gång och nu ser den ut såhär:

20150923_165705

Inte en så vacker växt inte.

20150923_165721

Underdelen är lite finare men fortfarande skranglig. Vet någon av er något om att sköta ett avokadoträd? Jag har förstått att det egentligen är ett ganska stort träd. Typ päronträdsstorlek. Så kanske måste de stå utomhus i riktig jord för att må bra? Eller göra jag något fel med vatten/gödning/jord/kruka? Någon som vet?

Det var annars en väldigt uppskattad present att få ett avokadoträd. Nästan alla mina vänner här i Malmö har nu fått ett. De dör ganska lätt så jag tror inte många lever än men alla blev glada över att få en egenodlad avokadoplanta.

Odlingstips: Stoppa ner avokadokärnor i en kruka med jord. Vänta fyra månader. Vattna ibland. Om grodden som kommer upp är vit kommer plantan inte klara sig. Är den grön plantera om kärnan med grodd och rötter och allt i en lite större kruka. Njut av detta fina träd medan det är litet och oskrangligt. Meddela mig om du kommer på några skötselsnilleblixtar 🙂

Kommentera

