Tidningskorg

För ett par veckor sedan snavade jag över en fin korg på en second hand-butik här i stan. Den är perfekt för att ha stående bredvid vår soffa och lagom lång för att rymma två buntar tidningar på bredden.

bild 1-19

Vi tog fram alla våra tidningar och magasin vi hade samlat på oss genom åren. Magasin vi vill läsa igen (eller tror att vi vill läsa igen) och ett gäng olästa. När vi tog fram allt kom vi fram till att vi tidigare haft tidningar och magasin på inte mindre än 8 olika ställen! Det var en mapp med aktuella tidningar, en med tidningar från förra lägenheten, en var för olika temamagasin och dessutom en par mer otippade och mindre logiska ställen.

Alla gamla kataloger kunde vi direkt sortera ut. Jag var väldigt förvånad över att hitta Ikea- Mio- EM- och Kjell&Compay-kataloger från 2011. Det var då vi köpte lägenheten och med den en del möbler och elgrejer från nämnda företag.

Vi hittade också mäklarprospekt från alla visningar vi varit på innan vi köpte den här lägenheten. 18 stycken för att vara exakt. De åkte naturligtvis ut efter att vi skrattat lite åt vilka konstiga lägenheter det finns.

Vi slängde alltså massvis direkt och planerar nu att slänga (återvinna i tidningsåtervinningen så klart) efter hand som vi läser ut dem.

Att ha dem stående vid soffan hoppas jag ska göra att vi ser dem oftare, därför läser dem och sedan slänger ut dem. Istället för att (som tidigare) ta upp dem ur brevlådan, titta lite i dem, störa sig på att de ligger och skräpar på köksbordet, arkivera dem på ett av de 8 ställena och sedan aldrig titta på dem igen.

De gäster vi haft hemma sedan den nya korgen kom på plats har också frestats att titta lite bland tidningarna och läsa lite. Det blir som ett mer varierat alternativ till coffetable-böcker. (inte för att vi hade några sådana innan men det låter ju så tjusigt!)

bild 3-15

Nu har några veckor gått och jag kan konstatera att idén i alla fall delvis fungerar. Jag läser oftare i tidningarna och har slängt ut några. Hoppas att det håller i sig!

Hur gör ni med tidningshanteringen i ert hem?

 

3 thoughts on “Tidningskorg

  1. Jag är faktiskt rätt bra på att göra mig av med tidningar när jag läst dem. Jag brukar ge dem till en kollega, och i sin tur får jag tidningar henne (som hamnar i tidningsåtervinningen när jag läst dem). Min akilleshäl är dock hela min samlade prenumeration av tidningen Darling från min ungdomstid, jag kan liksom inte göra mig av med dem och min tanke är att mina barn kommer att tycka att det är kul att läsa dem när de blir tonåringar (precis som jag läste min mammas tidningar när jag var liten). Tror att det är tre tidskriftssamlare som står undanstoppade så det är inga mängder vi pratar om men ändock…jag som egentligen är en rensare!

  2. Vilket bra system ni har fått till att byta tidningar med varandra!
    Samlade Darling låter ju faktiskt rätt kul för dina barn och när de väl läst dem kan du ju återvinna dem? Att ha kvar något för sina barn så de kan få veta hur det var att vara ung när deras mamma var det tycker jag bara är fint. Du vet ju varför du sparat dem och har en plan. Allt behöver inte rensas ut.
    Jag har en del prylar kvar jag med men inte några tidningar just.

  3. Ping: Rensa ut – böcker och tidningar | Händelsevis

Kommentera

