Nyttiga November 2015

För ett år sedan skrev jag om Nyttiga November och mina ambitioner att leva ett lite nyttigare liv med mindre ont i magen och bättre hy. Jag skrev en månad senare att jag inte skulle gå tillbaka till mina gamla vanor utan hålla mig till det nya, sundare livet. Så blev det inte riktigt. Under året har jag fuskat periodvis och sedan i stort sett gått tillbaka till det socker- och vetefria livet. Nu behöver jag en skjuts i rätt riktning igen och därför kommer jag även i år köra Nyttiga November. Planen är ungefär den samma, nu som då.

Innan Nyttiga November 2014 åt jag mycket pasta och bröd till vardags. Det har jag inte gått tillbaka till, men ett par gånger under året har jag ätit pasta och bröd har nästan återkommit som vardagsmat. Under semestern drack jag mycket kaffe och när sedan sommaren var slut normaliserades nästan den vanan. Den senaste månaden har det också blivit lite mycket choklad.

Även fast jag fuskat ganska mycket under året kan jag se en klar förbättring i min vuxenacne som jag tror beror på mitt minskade socker- och veteintag. Det kan ju också ha andra förklaringar (min barnmorska skyllde genast på åldern) men för mig känns det som att sambandet med maten är starkt. När jag fuskar mycket syns det på min hud.

Magproblemen likaså. Äter jag ren mat och låter bli kaffet och teet har jag inga problem med magen. Börjar jag däremot dricka kaffe varje dag, skippa vattnet och äta mycket mjölkprodukter får jag jätteont igen. Det vill jag ju så klart gärna slippa så en extra liten puff i rätt riktning nu kanske kan få mig att fatta en gång för alla att sådana saker inte passar min kropp.

Under semestern och början av hösten var jag väldigt duktig med min träning men sedan kom höstförkylningarna och vardagsstressen över mig och sabbade min nya rutin. Den ska jag också försöka komma tillbaka till under månaden.

Många jag känner kör nyttig månad i januari och tycker jag är lite tidigt ute. Men jag tror november är perfekt, då är man redan i fas inför alla julutmaningar och har kanske lite extra energi inför årets mest hektiska månad.

Är ni på?

11 thoughts on “Nyttiga November 2015

  1. Jag är på! För mig handlar det i så fall om att dra ner på sockret och att komma igång med träningen igen. Efter en september där barnen var sjuka hela månaden utom en vecka, och oktober där jag var sjuk hela månaden (läs:mycket glass lite träning), så behöver jag lite av en nystart.

  2. Sockret känns lite otippat nog som min största bov just nu med. Hoppas ni mår bra hela familjen nu igen! (säger jag utan att jinxa er men tar i trä för säkerhets skull)

  3. Ping: Jag hakar på ”Nyttiga November” | Ekomamma i stan

  4. Jag är på! Att äta nyttigt går i perioder för mig (men jag trivs bäst när jag inte äter mjöl och socker). Dock är jag usel på att träna. När skall man hinna? Barnvagnspromenader med minstingen borde jag dock ta fler!

  5. Ping: Sammanfattning Nyttiga November 2015 | Händelsevis

  6. Ping: Året som gick | Händelsevis

  7. Ping: Mål för året | Händelsevis

  8. Ping: Hur bota sockersuget utan att äta socker? | Händelsevis

  9. Ping: Glutenallergisk av graviditeten? | Händelsevis

Kommentera

