Haklappar

Vårt lilla gryn är inte ens fyllda tre men vi har redan förbrukat en ansenlig mängd haklappar. I min enfald trodde jag att vi skulle skaffa ett par tre stycken och sedan ha dem hela haklappstiden. Men där tog jag allt fel!

Här kommer några recensioner om de vi haft:

  • De första vi hade sydde jag själv av bävernylon och ett ekologiskt tyg av velour-kvalité. Hittade allt på Stoff och Stil samt matchande kantband. Dessa tyckte vi var jättebra i början. De var mjuka mot huden, de var ganska täta så hjärtegrynet kunde spilla vätska utan att det gick igenom. De fastnade inte i håret när man knöt. Jag gjorde dem breda över axlarna och med lite utstående ficka så allt samlades upp och hakan kunde torkas av på egen axel utan att bli kladdig. Jättebra. Men när vi använt dem ett par månader och tvättat i maskin åtskilliga gånger och i handfatet ännu fler började de surna. De var för tjocka för att hinna torka mellan varven. Så fast vi hade flera funkade det inte.

haklapp_frotte_jordg_s

  • Den här i helfroté från Minimundus fick vi i present innan vi ens behövde ha haklapp och det är från den jag tagit mått till de jag sytt själv. Den var mycket bra på att suga upp vätska och kladd men har ingen ficka så vi använde den om det vankades soppa, yoghurt eller dricka. Kardborren är tillräckligt liten och vinklad ut från barnets hals så den stör inte håret. Efter flitig användning (går att tvätta i 60° vilket jag upplevde behövdes) och tvättning gick fläckarna inte bort och vi återvann den.

Haklapp uggla

  • Den här fina från apple & bee har vi också testat. Jag tycker den är otroligt söt och gillar märket men tyvärr var denna ett riktigt bottennapp. Eftersom den är blank på hela framsidan men saknar ficka åker all mat bara rakt ner i knäet. Och att ha allt på byxorna istället för tröjan tycker inte jag är något direkt uppköp. Den går inte att tvätta på något bra sätt utan ska bara torkas av vilket inte heller funkar eftersom baksidan och kantbanden är tyg och inte blir rena med bara avtorkning. Baksidan är dessutom allt för tjock och surnade efter ett tag för oss.

20885841-origpic-82516b

  • Sen hade vi den här fina haklappen från Medvetenmini. Den var också bra fast inte lika bred över axlarna och med kardborre istället för knyt. Det uppskattades inte av vår lille med de långa blonda lockarna som alltid fastnade. Vi hade den som ”finhaklapp” när vi var hemma hos någon annan men efter ett tag fick den fläckar som aldrig gick bort och till slut surnade även den.
  • Då provade vi en annan variant av helsyntet från Rätt Start. Vi hade både ett förkläde med ärmar och en vanlig haklapp med knytband. Förklädet var bra för lite mindre barn, efter 1,5 ungefär blev handmuddarna för trånga och vi fick sluta med den. Den var annars den som skyddade kläderna bäst. Kardborre även på denna så akta akta lockarna. Båda klarade sig från att surna eftersom de var så tunna men de tål bara att tvättas i 40° och efter en tvättmiss var de helt värdelösa. När beläggningen försvinner (spolas ut i havet antar jag, känns inte alls bra) läcker de som såll och är allt för tunna för att ha till något. Kantbanden på dessa var också riktigt dåliga och släppte efter bara ett par tvättar.
  • Så sydde jag en egen igen av en överbliven bit vaxduk. Jag tog en som var ÖKO-certifierad och inte består av PVC för att det skulle kännas lite bättre. Den funkade nog längst av alla. Lagom tunn för att hinna torka men ändå tät mot spill och kladd. Fördelen med att sy själv är ju även att man får bestämma designen själv. Så jag gjorde givetvis utstående ficka, knytband och breda axlar.
  • Nu har vi helt gett upp alla haklappar och tar en vanlig tygservett och fäster med en påsklämma i nacken. Det är helt klart den bästa lösningen vi haft! Tygservetter har vi högvis så därför kan vi använda en ny vid varje måltid om det skulle behövas. Spiller hjärtegrynet vätska vill han ofta ha en ny och då är det ju bara att ta en i högen. Är det väldigt kladdigt och blött kan man ju ta en kökshandduk. Eftersom vi har många hinner de aldrig surna och tvätta ska vi ju ändå så ett par tygservetter gör varken till eller från. Som en liten bonus tycker jag det är ypperligt att grynet lär sig att vill man torka sig runt munnen eller om händerna när man äter tar man en tygservett!

Vi valde bort stela plasthaklappar eftersom jag inte kunde hitta någon jag tyckte verkade okej kemikaliemässigt. (Är det någon av er som har något tips här?) På sonens förskola har de några de säger är okej men eftersom företaget som gör dem inte kan svara på vad det är i dem litar jag inte helt på det. Vi har också haft ett gäng dregglisar men de är ju inte alls tänkta för mat. Har sett att mammor som matar slät puré med sked klarar sig med dem men vår lilleman gillade aldrig matningen utan ville bestämma själv. Då dög det inte med dregglisar kan jag lova.

Så min slutkläm är: Hade jag gjort om det igen hade jag köpt eller sytt EN fin att ha när man går bort eller är ute och flänger och resten av tiden använt tygservett. Det hade sparat mig både tid, pengar och surnad haklappslukt från köket.

 

Bildkällor: minimundus.se, rekostart.se, medvetenmini.se

2 thoughts on “Haklappar

Kommentera

