Kapselgarderob – utvärdering och revidering nr 1

I helgen kom vintern till Malmö med buller och bång, och snö och minusgrader som var mer väsentligt för min garderob. Jag blev tvungen att ta fram både vinterjacka och vinterskor och även om vädret nu återgått till det vanliga snålblåsandet och tvär-regnandet behåller jag gärna vinterkläderna.

Min första kapsel bestod därmed från den 13 september till den 20 november, alltså bara lite drygt 2 månader. Fast det blev lite kort vill jag ändå göra en utvärdering för att förbättra min nästa som jag kommer fixa i ordning under veckan.

Över lag är jag väldigt nöjd med hur det fungerat. Jag har mer plats i garderoben vilket gör det lättare att hitta, lägga in rena kläder, hålla ordning och hålla plaggen släta och fina. Jag har färre plagg att välja mellan på morgonen vilket gör tiden jag står och funderar kortare. Tvätten har minskat något vilket jag tror beror på att färre plagg är i omlopp och därför minskar risken att något som egentligen inte behövde tvättas åker med ändå när tvättiden kommer i ren slentrian.

Jag kunde ganska tidigt se att jag haft lite fel fördelning på kläderna. Jag använder mer svart nu under de mörka månaderna och hade därför behövt två svarta linnen istället för två vita. Samt att jag glömt ta med ett par finskor för att ha inne. De fick jag lägga till för att inte stå skolös.

Jag blev mer kräsen med plaggen och har slängt ut en ansenlig mängd under de två månaderna. Mest saker som inte var med i kapseln som obekväma strumpbyxor, underkläder med dålig resår eller hål, skor jag vet att jag inte kommer vilja ha med i någon kapsel någonsin för de skaver så och en klänning som jag alltid tyckt kliade lite men som kanske kunde vara bra att ha. Den fick göra ett sista gigg och sedan gav jag den till en kompis som blev jätteglad. En stor stickad sjal åkte också ut efter att ha gått från favorit till irritationsobjekt. En annan kompis fick den och ville absolut ge mig något tillbaka. Efter lite funderande kom hon med en superfin brun lammullskofta som hon tycker klämmer för mycket över armarna och höfterna. För mig funkar ärmarna bra och jag knäpper ändå sällan mina långkoftor hela vägen ner så höftvidden stör mig inte. Den är en ny favorit hos mig och passa in perfekt i min garderob. Dessutom är den riktigt varm och kommer bra till sin rätt i detta väder. Den fick ta den plats jag lämnat för ett par byxor jag skulle få men som inte passade. (Den där kjolen jag skulle sy har jag inte ens börjat på)

Förvånande nog har jag inte använt alla de 40 plaggen jag hade att välja på. Jag trodde att när valen minskade skulle jag vara tvungen att använda allt men icke. Det visade sig redan under de två första veckorna vilka plagg jag använde och resten blev bara hängande. 40 plagg är nog för mycket för min kapsel och till nästa kanske jag minskar lite.

Jag har upptäckt att jag saknat två plagg som jag under veckan ska försöka skaffa. Ett par svarta vardagsbyxor (saknade jag redan inför förra kapseln) att ha till vad som helst men som inte kräver klackskor eller extra piff samt ett par mellansäsong skor. Typ tunna kängor utan klack att ha under den evighetslånga övergången mellan sommar och vinter. Kanske är sådana skor på rea nu när vintern börjat? Jag ska kolla lite efter dessa två saker men hittar jag inte något bra kommer jag inte ägna massor med tid åt det. Något annat behöver jag inte nu och därför blir det ingen mer shopping inför nästa kapsel.

Jag har redan roat mig med att öppna de undanställda lådorna och tagit fram några kandidater till nästa kapsel samt lagt en halv kasse till second hand. När jag vet att jag måste stå ut med plaggen i tre månader blir jag som sagt mer kräsen och nu kan jag inte förstå varför jag sparade kläder som är så slitna och blekta att jag inte ens vill ta på mig dem.

Inför vinterkapseln tar jag fram alla varma koftor, byter ut finklänningarna mot två juliga som passar sig på julbord och glöggfester samt någon glittrig sak för nyår. I övrigt tror jag den blir rätt lik höstgarderoben.

Är det någon av er som blev sugen på att prova med kapselgarderob? Jag försöker fortfarande övertala min sambo men han hävdar att hans garderob redan är en kaspelgarderob. Jag tror han lever i förnekelse över hur mycket kläder han egentligen har…

10 thoughts on “Kapselgarderob – utvärdering och revidering nr 1

  1. Jag blir väldigt sugen att prova kapsel-metoden. Det var en lång period du klarade, jättebra! Jag har också funderat på om det blir mindre mängd tvätt om man har färre plagg. Det verkar stämma att det blir det. Sen har jag börjat använda kläderna en extra gång istället för att tvätta – en väninna till mig tycker att jag tvättar för mycket och det har jag nog gjort. Det är kul att kunna ge bort plagg till någon som blir glad 🙂

  2. Så himla grymt att höra – och så intressant att läsa din upplevelse! Blir faktiskt lite sugen själv på att tänka mer säsong i garderoben som du har gjort!

  3. Kanske skulle det funka lika bra för mig att bara använda plaggen en gång till. Tvättider kommer det ju fler så egentligen behöver jag ju inte slänga med allt bara för att tvättiden är kommen 🙂

  4. Vilket bra inlägg! Du gör det enkelt att förstå vad man bör tänka på! Jag kanske kommer dit någon gång snart, men just nu är det annat som är fokus, som en flytt och så… 😉

  5. Kul att du tyckte det!
    En flytt tar väldigt mycket energi en anspråk så då går ju allt annat på sparlåga. Om du blir sugen längre fram verkar sommaren vara en bra säsong att starta på. Ganska kort (eller förhoppningsvis inte) och många har redan en färdig ”sommargarderob” att plocka fram. Lycka till med flytten!

  6. Ping: Vinterkapseln | Händelsevis

  7. Ping: Mål för året | Händelsevis

  8. Ping: Rensa ut – tvätt och städ | Händelsevis

Kommentera

