Julkortsgirlang

När jag hämtade ner jullådan från vinden hittade jag en hel bunt med julkort från tidigare år. Vackra små hälsningar som våra vänner och släktingar skickat oss med önskan om lycka och julmys. Många med fina bilder på uppklädda, leende barn eller andra vackra julmotiv. Samtidigt inaktuella. Nya kort kommer varje år med nya önskningar om lycka och godare jular. Jag vill inte gärna slänga korten men att bara ha dem nerpackade i jullådan för att tas fram en gång om året känns tråkigt.

Dessutom bestämde vi att hushållet inte skulle ha någon julgran det här året och julpynt som inte ska hänga i granen har vi inte i överflöd. Så när jag köpt några hyacinter och ställt upp adventsstakarna kändes det inte tillräckligt juligt här hemma. Så kom jag att tänka på de gamla julkorten och att de skulle kunna fylla hemmet med julstämning. Jag tog ett hålslag och gjorde två hål i varje kort. Sedan trädde jag upp dem på ett flätat band jag hade hemma. Vissa satte jag dubbelt (de som inte hade text på baksidan) och de andra lät jag vara.

Så här fint blev det:

bild 1-2

Här ser man nästan hela girlangen.

bild 2-2

Liten del från andra hållet.

bild 3-1

Så här ser det ut från baksidan.

Nästa år tänker jag mig att jag gör en till och sätter med bildsidan mot fönstret. Girlanger kan jag aldrig få för många av så jag tänker mig att vi kan fortsätta med det här systemet hela livet. Till slut kanske vi kan ha en julkortsgirlang i varje rum!

På tal om julkort fixade vi våra idag. Även om jag ser miljö- och ekonomivinster med att endast skicka mail eller sms som julkort kan jag inte riktigt släppa den här pyssliga, mysiga traditionen. Och jag vet ju själv att jag blir ännu gladare av ett riktigt kort på posten som någon lagt ner tid och eftertanke på än ett God Jul på mailen eller någon social media. För att kompensera lite har vi i år rationaliserat bort kuvert. Lite mindre papper i alla fall.

5 thoughts on “Julkortsgirlang

  1. Ping: Rensa ut – Pyssel och alster | Händelsevis

  2. Ping: Rensa ut – brev och vykort | Händelsevis

  3. Ping: Rensa ut – högtidspynt | Händelsevis

Kommentera

