Timjan hat

bild 1-4

Äntligen blev min timjan-mössa klar och såhär fin blev den! Jag fick mönstret och garnet i födelsedagspresent av min svägerska Nicolina. Hon skriver stick- och designbloggen Docksjö och har själv har gjort mönstret. Det finns till försäljning i hennes mönstershop tillsammans med en massa annat fint. När jag fick det trodde jag att det skulle vara svårt och komplicerat med maskorna som bildar rutmönstret.bild 3-2

De ska nämligen stickas på en egen sticka framför arbetet. Men när jag väl börjat (och fått lite peppning av Nicolina) var det inte alls svårt! Det här mönstret är en fröjd att sticka, särskilt om jag jämför med de Drops-mönster som jag stickat på parallellt under hösten. Lätt att läsa och förstå och lagom mycket information. Bra diagram och inga fel eller konstigheter. Jag gjorde min mössa lite längre än vad mönstret anger (det är bara att sticka lite fler upprepningar av diagrammet) eftersom jag gillar mössor av luv-karaktär så jag kan dra ner den över öronen även om jag har håret i en knut.

bild 2-4

Garnet heter Rauma Puno och färgen 855. Det är så mjukt och lent så absolut inget kli i pannan. Dock töjde det sig inte en enda millimeter i tvätten så när jag trodde jag var klar och tvättade mössan för att töja den lite hände inte ett smack. Då fick jag dra upp minskningsvarven och sticka på lite till så den blev lagom lång för min smak. Nu är den perfekt!

I julklapp fick hjärtegrynet en ljusblå timjan (jag tror att det är den på den fjärde bilden i mönstret) av Nicolina och min bror, med matchande halsvärmare så nu kan vi vara likadana. Gulligt värre!

Detta är det första mönstret jag stickat som Nicolina gjort men definitivt inte det sista. Nu är jag sugen på att ta mig an ett större projekt, ska bara bestämma mig för vilket, hon har ju så många fina!

 

2 thoughts on “Timjan hat

  1. Ping: Rensa ut – medveten konsumtion | Händelsevis

  2. Ping: Rensa ut – Pyssel och alster | Händelsevis

Kommentera

