Rensa ut – Hallen

Äntligen är årets första vecka här och nu är det dags att ta tag i årets stora rensningsprojekt! Jag var så ivrig att jag redan gjorde klart igår men så är ju vår hall inte så stor heller. För det första temat för året handlar nämligen om hallen. Det första rum du kommer in i när du kommer hem eller kommer hem till någon annan, och det sista du lämnar. Kanske är det mest förvaringsplats men det kan också vara ett härligt, välkomnande rum som ger en försmak av vad som väntar i resten av hemmet men praktisk förvaring och allt på sin plats. (har jag hört) För oss var det mest det förstnämnda när jag tog tag i projektet.

I boken finns några hållpunkter för att komma igång:

  • Tänk igenom vad hallen används till
  • Ta bort allt som inte hör hemma i hallen
  • Städa och torka av ytorna
  • Sätt upp passande förvaring

Vår hall är mest en överbliven liten yta där ytterdörren befinner sig. ”Rummet” har fyra dörrar och två öppningar in mot andra rum. Dessutom är vår hall L-formad. Inte en optimal förvaringsplats alltså. Hur vi än har sakerna i hallen känns det som de är lite i vägen.

När jag började såg det ut såhär:

hallen

Överlastade korgar, skor i högar och krokar som inte kan bära allt. I nederkant på bilden skymtar hjärtegrynets springcykel och i vänstra hörnet kan man se en liten bit av en kista vi hade tänkt ha som skopåtagarbänk men som alltid är full av handlingskassar, oupp-packade ryggsäckar, vantar och mössor. Någon välkomnande dröm-hall var det alltså inte frågan om.

Vår hall används till förvaring av ytterkläder och paraplyer samt allt möjligt som hör till cyklar, skovård och uterelaterad aktivitet. Jag skulle vilja att alla våra ytterkläder och skor kunde hänga/stå bra så man kan se vad som finns och hitta det man söker. Som en bonus vill jag gärna att de gäster vi har ska få plats med sina jackor och skor. Kanske till och med i skostället.

Jag vill att alla vantar, mössor, cykelhjälmar och halsdukar ska ha sin egen plats. Helst ska varje familjemedlem ha en egen korg för sina grejer.

Jag vill att det ska finnas en plats för säsongsförvaring av exempelvis sommarhattar där även andra prylar vi använder mer sällan kan finnas, som skoputsgrejer och barnvagnsrelaterade prylar.

Jag vill att det ska vara lätt att städa och plocka i ordning så man alltid blir uppmuntrad att lägga sina saker på rätt plats och inte frestas att använda sitt-kistan. Då kan vi nämligen ha den fri för skopåtagning.

När jag hade klart för mig vad jag vill ha hallen till var det bara att sätta igång. Mycket i detta renset bestod i att ta bort ovidkommande saker från hallen. Jackor och skor som använts under hösten, urvuxna vantar, säsongsgrejer, tröjor och handdukar som hänger på krokarna där det då blir svårt att få plats med overaller och regnkläder. Allt detta tog jag bort och la tillbaka på sin rätta plats.

Vi håller på med en fasad-uppfräschning i vår förening och därför har vi inte tillgång till något barnvags/uteleksaksförråd just nu. Vi har haft sakerna i trapphuset under hösten men över julhelgen tog vi in allt i lägenheten. Vi skulle ändå inte vara hemma så då kände vi att vi ville vara ur vägen. Nu är vi tillbaka på hemmaplan igen och därför ställde jag tillbaka alla utesaker där vi hade dem innan. Så skönt att bli av med barnvagn, bobby car, springcykel och alla sandleksaker som tog väldigt stor plats i vår lilla hall.

Jag torkade skostället och väggen bakom samt städade ur paraplystället från sten och pinnar.

Passande förvaring  (främst för mössor och vantar och sånt) har jag tänkt en del på under året. Vi har provat med en korg per kategori (alltså allas vantar i en korg, allas halsdukar osv) men det funkade inte alls. Jag har massor med halsdukar så då hittade inte sambon sin i röran. Jag har bara en mössa men hjärtegrynet har tio så i den korgen blev det jag som inte hittade. Sen hade vi en korg var men min var för liten så inget fick plats, hjärtegrynets var för stor så inget hittades och dessutom var korgarna täta. Man kunde alltså inte se vad som var i och jag som är kort kunde inte ta ner dem utan att riskera att vippa hela korgen. (det gav upphov till stor irritation varje morgon när jag grävde efter mössor och allt åkte ut över golvet) Jag har letat på olika second hand affärer nästan hela året efter passande korgar för vår hatthylla men inte hittat något. Så var jag på Netto häromdagen för att komplettera för middagen och såg att de hade trådkorgar i precis den storlek jag letade efter. Det kändes lite som ett nederlag att köpa billigt skräp och inte nöja sig med det jag hade hemma men nu har jag stört mig på detta tillräckligt länge. Ibland är det bara läge att ge upp och acceptera att det inte kan vara perfekt varje gång. Nåja, korgarna är i alla fall perfekta för oss! För 120 kr har vi nu ordning på hatthyllan. Eftersom de är glest mellan trådarna i korgen kan man ta tag i dem var som helst på korgen utan att den välter. Dessutom ser man allt som är i redan innan man tar ner den.

Alla fick var sin korg och i dem ska det rymmas vantar, mössa, halsduk, cykelhjälm och solglasögon. När vi la ner sakerna passade vi på att rensa ut lite och det blev i alla fall 5 halsdukar till second hand.

hallkorgar

I kistan fick jag plats med alla säsongsgrejer, skoputsgrejer, barnvagnsprylar och lite annat som skohorn och reflexer.

hallkista

Ovanpå kistan plockade jag bort så man nu kan sitta där. Min plan är att min handväska ska ha sin plats där också men om det uppmuntrar till vidare avlastning får jag tänka om.

hallkista2

Paraplystället blev befriat från alla pinnar.

paraplyer

Bland skorna blev det stor skillnad när jag tog bort skor som inte används just nu och jackorna fick bättre plats av att cykelhjälmar och tjocktröjor flyttade på sig.

hallen-efter

Jag har redan inhandlat en krok för hjärtegrynets jacka (för flera år sedan) och planen var att sätta upp den i lagom höjd så han själv kan hänga upp och ta ner sina kläder. Men eftersom vi inte äger en borrmaskin och grannen (som har en) inte var hemma har den inte kommit upp. Det står alltså fortfarande på att göra listan.

Ser ni förresten hur vi stället hjärtegrynets skor? De två bakersta paren (närmas i bild på stället) är vanliga skor och sandaler (som han har när vi är på vinden/i källaren/i tvättstugan) som vi stuckit ner mellan spjälorna i skostället. Då får vi plats med tre eller fyra par skor på längden utan att något par trillar ner när man väljer. Dagens tips!

I boken finns även förslaget att göra hallen lite mer personlig med tavlor och det ser ni säkert på bilderna att vi redan praktiserar. Över paraplystället hänger 2015 års fotokalender i väntan på att 2016s ska ankomma. Min sambo har det som tradition att summera året med en fotokalender och när året är slut är jag fri att pyssla med bilderna.

Nu gäller det bara att hålla ordningen så vår hall kan fortsätta vara lika prydlig!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

 

 

18 thoughts on “Rensa ut – Hallen

  1. Så fint det blev! Välstrukturerat och överskådligt.
    Kan man sitta på kistan nu o ta på sej skorna? *gammal mamma* 🙂

  2. Jag blev så inspirerad av dej att jag nu rensat stora delar av vår hall! Två kassar till återvinning och en till HM:s insamling ”trasiga kläder” mm. Och så blev det dammsuget i hela kistbänken ffg på läääääänge. Tack för inspirationen!

  3. Åh vad fint!

    Skulle också vilja göra iordning i vår hall. Har två ”problemområden”. Det ena är skohyllan, som egentligen skulle räcka till bra om det inte vore så att nu under vintern (eller egentligen under alla säsonger utom sommaren) så är nästan alla skor så höga att de skulle behöva stå på översta hyllan. Behöver någon bra lösning på det! (som helst inte innefattar någon typ av egenbygge)
    Det andra problemområdet är att rörigheten på hatthyllan. Den skulle jag vilja komma bort ifrån genom att likt er skaffa trådkorgar att ha prylarna i. Men jag skulle vilja ha dem lågt för att barnen själv ska kunna plocka fram sina grejer. Min lösning skulle vara en fin sittbänk med möjlighet att ha lådor under. Har dock ännu inte hittat någon sådan som jag gillar.

  4. En såndär kistbänk du pratar om har stått på min önskelista länge med! I den här lägenheten hindras vi lite av att det inte får plats något sådant. Kistan är på gränsen men räddas av att den inte har några armstöd som man kan gå emot. Barnhöjd på mösskorgarna hade ju varit fantastiskt men det får bli senare för oss.
    Skorna klarar vi nu för att vi bara har ett par höga var. Annars hade det nog blivit svårt…
    Lycka till med din hall!

  5. Ping: Posthanteringen | Händelsevis

  6. Ping: En ny köksordning | Händelsevis

  7. Ping: Rensa ut – ytterkläder | Händelsevis

  8. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

