Mål för året

En hel vecka har ju hunnit gå på det nya året och inga nya mål har jag skrivit än. Nu ska jag i alla fall försöka formulera mig.

Jobbet

I år ska jag äntligen bli klar med min utbildning! (fem års studier på sju år hittills) Det känns som ett stort mål för året och det kommer bli så ofantligt skönt när det är klart och allt är över. Jag inbillar mig att det kommer bli som att en dimma som hela tiden ligger över mig kommer lätta. Sen är jag klar med studier för ett tag fram över, även om en av mina lärare föreslog för ett par veckor sedan att jag skulle påbörja ytterligare en vidareutbildning redan till hösten. Det känns inte alls lockande men i framtiden kanske jag blir sugen på att plugga igen.

Skolan

Detta är det sista året den här rubriken förekommer. I juni blir jag klar och sedan är jag fri/arbetslös. Jag hoppas kunna satsa och glädjas åt lärandet ända in i mål men just nu är känns det lite segt att nya terminen börjar på måndag. Uppsatsen ska blir klar i april och fast jag skrivit ett par tusen ord känns det knappt som jag kommit någonstans alls. Hoppas inspirationen kommer till mig! Annars har jag en plan om att skriva 15 minuter varje dag i ett par veckor och se om det lossnar. Någon som provat detta och kan upplysa mig?

Ekonomin

Jag vill för det första summera 2015 lite bättre så jag vet, men än ser det ut som att vi lagt betydligt mindre pengar över lag på rörliga utgifter som mat, kläder och prylar. Jag hoppas hålla detta under året men som sagt vill jag gärna se att det verkligen var så och inte bara ett lur från YNABs sida.

Hemmet

Ska rensas enligt Rensa Ut & lev lättare under hela året och det är jag väldigt peppad inför! Jag vill gärna börja lite på alla ställen samtidigt men har bestämt mig för att verkligen följa boken och försöka göra riktiga inlägg om alla områden. Samtidigt vill jag inte ”spara” renset till den veckan boken förordar det bara för att det ska bli mer effekt den veckan. Just nu rensar jag det som jag ändå rensat (som trasiga strumpor, strumpbyxor som kliar och barnkläder vi aldrig använder) och ser boken som ett bonus-rens.

Huset

Inget hus. Min sambo kollade hur mycket lån han kunde få och det kändes som ett skämt jämfört med vad det kostar för en liten villa i ett ytterområde just nu. Vi avvaktar ett par år för att se var marknaden tar vägen och för att invänta att jag får ett fast jobb och vi då kan ta lånet tillsammans. Just nu är vi väldigt nöjda med vår lägenhet och det centrala läget.

Hälsan

Min låga socker- och veteintag känns mycket bra för mig och det kommer jag absolut fortsätta med. Jag vill gärna träna lite mer i år och är sugen på att ta upp bikramyogan igen. Dyrt men fantastiskt, särskilt under vintern! Under hösten har jag varit en del på vanliga gym och gått på cross fit och body pump och sånt, men det passar inte mig så bra. Det som är den stora fördelen är att jag får en ordentlig genomkörare på kort tid. Både bikram och iyengaryogan jag går på nu tar 95 minuter per pass.

Garderoben

Jag ser fram emot ett helt år med kapselgarderob och vad det kan få för konsekvenser på min totala garderob. Jag ser redan att jag rensat mer med denna metod än innan och framförallt, på ett bättre sätt. Garderobsbudgeten är fortfarande på noll eftersom mina inkomster är tämligen små och oförutsägbara. Förra året spenderade jag 4000 :- varav den största delen på balklänningar. Underbart, men kanske inte så himla smart.

Pysslet

Har massor av idéer och det är ju alltid en bra början. Har en plan på en omklädd kontorsstol i lila manchester och en glitterhandväska. Visst låter det underbart?

Stickningen

Jag har flera kompis- och kusinbebisar på ingång så det kommer bli stor tonvikt på bebiskläder nu fram till sommaren. Har även lovat lill-kusinen någon stickat och hon fyller år i mars så kanske är det prio 1.

Bloggen

Gärna mer bloggande för det är ju så kul! I och med rens-projketet blir det förhoppningsvis mer, och mer regelbundet i år. Jag blev så peppad av att träffa Eva-Maria på riktigt i höstas och det hoppas jag vi fortsätter med. Både för pepp, trevlighet och bloggsamarbeten.

 

Allt som allt ser jag fram emot 2016 och jag ser redan att många roliga saker finns inbokade i kalendern. Jag hoppas att året ska vara fyllt av massor med bebisar, dop, bröllop och roligheter och kanske någon liten semester också. Men innan dess har vi ju minst halva vintern framför oss och när nu årets fulaste dag är över kan ju alla andra bara bli vackrare!

 

Kommentera

