Rensa ut – Papperskorgar

Den här veckan är det inget som ska rensas utan det handlar om att lägga till en ny, god vana som kan hjälpa en att hålla ordningen. Nämligen att placera ut papperskorgar på strategiska ställen i hemmet. I boken förordas en per rum och eventuellt en extra om man har djur i bur. Då ska den stå vid buren så spån och annat sådant hamnar direkt i den och inte sprids över halva hemmet på sin väg mot papperskorgen.

Just nu har vi restavfallshinkar på tre ställen i hemmet, i köket och en i varje badrum. I köket finns även en kompost och ett skåp för återvinning.

Man kan börja med att analysera var skräp uppstår i hemmet och av vilken sort de är. Vi har exempelvis ibland trasiga kläder (mest strumpor, strumpbyxor och underkläder) vi inte vill laga, som upptäcks i sovrummet. Ett bra ställe att placera tygåtervinningen borde därför vara just i sovrummet, och inte i klädkammaren i hallen där vi har den nu.

I badrummet uppstår allt möjligt skräp med betoning på restavfall och plaståtervinning. Vi har redan nu en pedalhink för restavfall och plaståtervinningen nära till hands. Har man badrum på flera våningsplan i hemmet kan jag tänka mig att det är bra att ha en mindre återvinningsuppsamling på övervåningen.

I vardagsrummet uppstår skräp av lite olika kaliber. Kompost från fika och kvällste, garn- och annat textilskräp när jag stickar och syr, kvitton och annat restavfall från plånbokssorteringar, ficktömningar och dylikt och även enstaka fnas till återvinningen som plastbitarna från nya strumpor och färdiglästa tidningar (tro det eller ej men någon enstaka gång läser vi faktiskt klart någon tidning) Jag är inte villig att ha en kompost i vardagsrummet och upplever inte heller att vi behöver det. När kompost bildas är det alltid i samband med att någon form av porslin finns på bordet. Eftersom det ändå ska tillbaka till köket kan kompost sorteras ut där. Kompromissen här blir en vas på min sambos datorbord som vi kan ha för restavfall.

I hjärtegrynets rum bildas än så länge inget skräp så för tillfället har vi ingen papperskorg där. När han blir äldre kan jag dock tänka mig att det kommer att bli aktuellt. Eva-Maria skriver att det är en bra idé att lära barnen var skräpet ska vara och det kan jag verkligen tänka mig är sant. Vårt gryn slänger mycket gärna skräp (han är i en väldigt hjälpsam ålder) och har koll på om det är kompost eller inte. Så småningom ska jag lära honom om återvinningens finesser 🙂

Vi har ett helt köksskåp dedikerat återvinning. Där har vi olika lådor och kassar för plast, papp, papper, metall, färgat och ofärgat glas, batterier, lampor, medicin, skrivarpatroner och farligt avfall. Egentligen är jag nöjd med vårt system, det vi skulle behöva förbättra är frekvensen på tömningarna av de olika kategorierna. Den här veckan ska jag därför ägna mig åt att tömma hela skåpet och komma iväg med allt farligt avfall och el-skrot vi samlat på oss. Det är främst den kategorin, som ju tack och lov sällan blir full, som inte blir tömd eftersom det förutsätter att jag tajmar farligt-avfall-bilen eller åker till tippen.

En skräp-veckan alltså! Lycka till och berätta gärna vad ni tänker om papperskorgar och hur många man bör ha!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

3 thoughts on “Rensa ut – Papperskorgar

  1. Vi har nog 4 papperskorgar tror jag – i köket, badrummet, tvättstugan och i 6-åringens rum. Det som slår mig direkt när jag läser ditt inlägg är att vi naturligtvis borde ha en behållare för plastskräp i badrummet. Gamla tomma flaskor står alldeles för länge för att man hela tiden glömmer att ta dem med till återvinningslådan i köket. Sedan borde vi ha en till i gäst/hobbyrummet i källaren, där samlas lite allt möjligt. Något som jag dock har upptäckt är ganska viktigt är storleken på papperskorgarna – i badrummet är den egentligen för stor och det leder till att den ibland står lite för länge, vilket är otrevligt. Intressant inläggs-serie detta!

  2. Ja fler papperskorgar skulle helt klart behövas här hemma också, får fundera mer på saken så att det blir så funktionellt som möjligt 🙂

    SV: Skoj att kunna inspirera, hoppas att ni hittar lämpligt ”pallmaterial” snart då 🙂

Kommentera

