Rensa ut – Köket

Det här tredje veckan i utrensandet har vi kommit till ett större (och kanske svårare) område. Köket! I vårt kök finns det 15 köksskåp och fem lådor. Dessutom två fejklådor och ett fejkskåp som man inte kan (eller bör) förvara saker i. En öppen hylla har vi också samt en hel del prylar stående på diskbänken. Jag ska inte rensa ut riktigt alla våra köksskåp – som tur är passar ett flertal av dem in under kommande veckors kategorier – men alla de skåp och lådor som innehåller köksutrustning ska gås igenom. Då menar jag kastruller, maskiner, porslin och glas samt alla smågrejer som hör matlagning till. Själva maten spar vi till en annan veckan. Och de skåp som innehåller andra prylar (som för oss, städgrejer, krukor, verktyg) kan vi alltså också hoppa över.

Ta ut alla saker som inte hör till matlagning från köket. För oss är det post, ritsaker, leksaker och en del kringströdda kläder. De här sakerna kan man fundera på om de verkligen hör hemma i köket, om inte, hur ska man göra för att de inte ska hamna där igen. Vi flyttar posten till en hylla i vardagsrummet som är lika nära hallen som köket. Samt funderar lite på hur vi ska göra med hjärtegrynets ritsaker. Han sitter alltid vid köksbordet när han ritar så kanske hör de hemma i köket ändå.

Inventera vad du har. Börja gärna med maskinerna, det är nog lättast. Vi har: en brödrost, en stavmixer, en degblandarmaskin som också kan vispa samt ett smörgåsjärn. Sistnämnda försöker jag byta ut mot en klassisk i gjutjärn man lägger direkt på spisen men har ännu inte hittat något. Fortsätt med skålar och bunkar och arbeta dig igenom all matlagningsutrustning. Kanske är porslin svårast och kan därför tas sist. (Eller först om du föredrar att börja med det svåraste)

Välj ut ett skåp/låda och ta fram allt. Städa skåpet/lådan och titta igenom vad du fick fram. Behöver du allt? Hör allt hemma i den lådan? Vi funderar på om bakgrejer kanske ska vara i ett eget skåp samt om vi kan ändra lite i skåpen nu när hjärtegrynet är lite äldre. Innan hade vi en hylla längst ner i ett skåp med alla termosar som han kunde rota runt med. Nu gör han aldrig det längre och kanske ska vi därför möblera om lite i skåpen. Ett sätt kan vara att samla allt bakrelaterat i ett skåp eller att sortera efter material. Alla metallskålar i ett skåp tillsammans med rivjärn och glasskålar i glasskåpet exempelvis.

Fundera på om du kan ändra förvaringen så den blir bättre. Vi har en låda för alla skärbrädor och underlägg. Just nu ligger de i en hög och den jag ska ha är alltid underst. Det hade varit bättre att förvara dessa ståendes och därför ska jag fila på en sådan lösning. Samma sak med plåtar som nu ligger ovanpå varandra. Bättre hade varit med ett högt, smalt skåp så de kunde stå upp allihop. Jag såg att Paulina – Förvaringsdrottningen – har lådor i sockeln i sitt kök för platta, stora saker som brickor, plåtar och skärbrädor. Om jag någon gång gör om vårt kök efter eget huvud ska jag också ha det. Så smart!

Vi har mycket porslin och glas just nu. Eftersom vår förra diskmaskin gjorde åt en del porslin och glas och vi inte vet hur det är med den nya kommer jag nog inte rensa ut så mycket porslin eller glas. En översyn av vad vi har samt en bättre struktur står dock på att göra listan. Särskilt assietter och drinkglas hr vi i överflöd. Jag bytte till mig massor inför vår 30-års fest i höstas och kommer att behålla allt till efter min examensfest nu i vår men sedan ska jag göra mig av med alla 70 drinkglas och assietter. Så mycket behöver vi verkligen inte ha till vardags!

Jag räknar med att det här uppdraget kommer ta lite mer tid i anspråk än tidigare veckor. Jag behöver i alla fall hela veckan på mig för att bli klar. Kanske har ni ett ännu större kök och uppgiften känns oöverkomlig? Då kan man bestämma sig för att göra ett visst antal skåp och sedan anse sig klar. Hellre det än inget 🙂

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

4 thoughts on “Rensa ut – Köket

  1. 🙂 Bra jobbat! Särskilt som det måste vara så otroligt mycket för dig att fundera på nu. Men som du säger, kanske lika bra att få ordning på allt när ni ändå håller på!

  2. Just köket hör till våra mer ”välrensade” områden hemma- det har nämligen rensats ganska många gånger där. Känslan när man öppnar ett skåp eller en låda och känner ”Jamen vad bra. Här finns sånt vi behöver och använder. Inget annat”… är så skön! Men sedan har vi ju andra områden hemma som… är i en helt annan fas om man säger så…

Kommentera

