”Vägarbete” – leksaker från Biltema

45770

I julklapp fick min son ett set med vägarbetsfordon från en av våra släktingar. Han blev överlycklig och slet upp paketet för att komma åt vägvälten och schaktmaskinen. Jag försökte desperat hålla masken och inte visa att dessa plastleksaker inte var något jag tyckte var lämpligt för min son att leka med. Alls.

Men han var ju så glad över sin present och pratade om fordonen hela tiden, körde med dem och arrangerade dem på olika sätt. Det fanns ju ingen chans att jag kunde vägra honom att leka med dem fast allt jag såg var billig plast och dålig kvalité. Vi bestämde att de skulle få vara uteleksaker. Nu på vintern har vi alltid vantar ute och då kommer huden inte i kontakt med plasten samt att luften inte står still utomhus på samma sätt som inne. Mindre risk att få i sig eventuella kemikalierester alltså.

Dessutom kunde vi använde schaktmaskinen till att skotta trappan.

Nåja, jag mailade Biltema för att få veta något om materialet och deras syn på kemikalier i leksaker. Såhär skrev jag:

Hej!
Min son har fått ett bilset från er i julklapp (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Fordon/Bilset-Vagarbete-2000028439/) och jag har några frågor om det.

Vad består leksakerna av för plast? Kan ni garantera att plasten inte läcker kemikalier till mitt barns hud när han leker? Är de mjuka delarna (larvband och däck) av riktigt gummi eller någon form av mjukgjord plast? Vad har det i så fall använts för mjukgörare i plasten?
Har ni någon kontroll för att de företag som tillverkar leksaker som ni säljer verkligen följer rådande kemikalielagstiftning för EU? Görs det några stickprov och vad har de i så fall tidigare visat?
Jag reagerade också på att alla fordon redan gått sönder fler gånger på olika sätt redan under julaftonskväll, fast min son leker relativt försiktigt med dem. Bara av att jag som vuxen kör med någon av larvbandsfordonen på en vanlig matta ramlar larvbanden av. Hur ser ni på det? Jag tycker det känns riktigt tråkigt att fordonen är i så dålig kvalité att de inte ens håller att köra med.
Tacksam för svar!

 

Till svar fick jag detta:
Hej.
Biltema följer direktiv inom säkerhet vad gäller leksaker.
Produkterna är CE-Märkta.
Är en produkt försedd med CE-märkning visar detta att tillverkaren eller importören har följt de grundläggande krav som återfinns i de EU-direktiv som reglerar detta.
Jag kan bara beklaga att banden åker av vid lek.
För reklamation ber vi dig att ta kontakt med närmsta Biltemavaruhus, det är varuhusen som handhar reklamationer.
Med vänliga hälsningar/Best regards

 

Att leksaken är CE-märkt hade jag själv redan sett. Men för mig innebär det inte att jag känner mig helt trygg. Jag läser ofta om stickprover på leksaker där de inte uppfyller kraven trots att de är märkta och borde vara kontrollerade. Att Biltema inte gör några egna undersökningar förvånar mig inte utan spär snarare på min förutfattade mening att det är en affärskedja med dålig kvalité och låg medvetenhet om kemikalier. Som ni ser i svaret kan de ju inte ens svara på vad det är för plast i själva fordonen eller i gummidelarna.

På setet står också att de är gjorda av metall med plastdetaljer. Att kalla hela karossen för detalj tycker jag är lite att ta i. Bottenplattorna är av metall men allt annat är plast.

Kvalitén på leksakerna är fullständigt urusel. Som jag skrev i mailet ramlar larvbanden av, däcken åker in på hjulaxeln om man kör med dem och alla smådelar sitter så dåligt fast att de bryts av om man tar i dem. Inget för små barn alltså. Leksaken är märkt från 3 år men inte ens jag som är vuxen kan leka med dem utan att de går sönder. Ett exempel är att om man lyfter skopan på hjullastaren så åker pinnen ur kolven varje gång. Den är gjord för kort och går därför alltid ”sönder” när man lyfter skopan. Det går att pilla in den igen men så fort skopan ska upp åker den ut igen. Flera andra av fordonen har liknande fel som alltså beror på felkonstruktion och inte hårdhänt lek.

Jag skulle aldrig lägga pengar på att köpa detta sätt och är heller inte intresserad av att reklamera. Det jag skulle vilja är ju att Biltema slutar sälja den här usla produkten. Om någon läser detta som funderar på att köpa setet kan jag bara avråda!

4 thoughts on “”Vägarbete” – leksaker från Biltema

  1. Ahh! Typexempel på värdelös konsumtion. Det retar mig mer att de är gjorda för att gå sönder – man betalar ju trots allt pengar för att någon ska kunna leka och ha roligt med grejerna. Sedan kan jag bara hålla med, hade inga som helst förväntningar på att kedjan skulle ha vilja eller intresse av något gällande miljö eller kemikalier.

  2. Enda fördelen med att plastgrejer oftast håller så usel kvalitet är att det är ett argument som biter bättre på ”välmenande” släktingar som kan tycka att det här med plastbantande är lite dumt.

    Finns det inget liknande set i trä som ni skulle kunna köpa till sonen istället? Ofta kan det ju funka rätt dåligt att bara plocka bort något men finns ett fint alternativ så kanske det kan funka lika bra som det plastiga. Även om det kanske känns lite dumt ur ett miljö/ekonomi-perspektiv…

  3. Sant! De kommer ju inte hålla i tid och evighet direkt så kanske blir vi av med dem lika fort som de kom in. (Hoppas)
    Har kollat lite på liknande i trä men de är inte så verklighetstrogna som de plastiga tyvärr och då var sonen ointresserad. Tror dock inte det hade varit fallet om han inte haft dessa från början.

Kommentera

