Badrummet färdigrensat!

Nu har jag slutfört veckans uppdrag – att rensa ur medicinlådan samt badrumsskåpen.

Medicinlådan var lättast. Allt som var för gammalt la jag i en apotekspåse och kommer ta med mig till apoteket nästa gång jag är där. Resten ställde jag i ordning så man lätt ser vad allt är. Dessutom införde jag en liten låda inuti lådan för småsaker och tablettkartor utan kartong. Såhär blev det:

bild 3-1

Mediciner är kanske inte så vackra men nu ser vi i alla fall vad vi har i lådan!

Lilla badrumsskåpet var lite överbelamrat trots att vi försökt hålla det i ordning eftersom vi inte har en hel dörr utan bara en skjutspegel som döljer 1/3-del av skåpet.

De sidan vi oftast har utan spegel såg ut såhär innan:

bild 1-3

Och den andra:

bild 2-3

Allt detta fick helt enkelt inte plats i detta skåp så någon slags omfördelning var nödvändig. Necessären som stod ovanpå skåpet fick flytta till väskorna, den röda lådan (som innehåller mensskydd) står bättre i stora badrummet, plackerserna fick flytta till en snyggare burk och sminkgrejerna fick plats bättre i trälådan när jag omfördelat lite i mina plåtaskar.

Nu ser det ut såhär:
bild 3-2

Korgen ovanpå skåpet innehåller sambons rakgrejer. På undre hyllan syns: glasburk med kokosolja för sminkborttagning ovanpå en burk med kräm från Mette Picaut, en burk med plackers, mugg med tandborstar och tandkräm, mugg med sminkpennor och penslar, glasfat med sminktuber och småsaker samt ett doftljus jag fått i present.

En mycket trött orkidé får agera pynt här inne tills den totaldör. Den har sett ut såhär i fyra år nu så att det ska komma någon ny stängel tror jag inte längre på.

På andra sidan:

bild 1-1

I trälådan finns smink jag inte har till vardags, nagellack, hårborste och hårprodukter samt tre plåtaskar med tops, hårnålar samt tandtråd. Sedan syns flourskölj, två plåtburkar med egengjord deo samt glasburkar med krämer (samma som förra bilden)

De extra krämburkarna fick flytta in i stora badrummet och då fick de kvarvarande bättre plats.

Dessutom har jag två små hängande förvaringar här inne:

bild 2-1

En grön plåtask med hårsnoddar och en blå liten väska med bomull. Hjärtat och glasdroppen har vi som pynt och toalettorkester. Mycket roligt för en 3-åring att putta de fyra olika grejerna mot kaklet och härma hur det låter (ping, doff, pong, klonk från höger till vänster) det här lilla arrangemanget har ofta räddat min hårborstning/tandborstning/sminkning på morgonen eftersom hjärtegrynet då kan spela lite medan jag blir klar. Kungafamiljen får också vara med och spela! Hoppas de inte misstycker.

I stora badrummet missade jag att ta före-bilder men efter finns det i alla fall:

bild 4-2

Här inne har vi alla barngrejerna på understa hyllan. D-dropparna har vi fortsatt med trots två år fyllda så de står fortfarande här i hörnet. Sedan mugg med borste, tandkräm, tandborste och sked. Glasflaska med tops kommer sen och så en korg med allt barnrelaterat vi inte använder varje dag. Många extra tandborstar just nu eftersom jag bunkrade lite innan jul.

På övre hyllan har vi en korg med solkrämer, aloe vera-kräm, badolja och annat för sällan- eller säsongsanvänding. Sedan två extra krämer, en plåtask med plåster samt en mugg med andra sällananvändningsprylar.

Alla extra tvålar la jag på ett plåtlock i hörnet på badrumsbänken och nu får de agera pynt och stämningsgivare tillsammans med ett doftljus och en söt fotogenlampa.

bild 1-2

Detta var allt som allt en ganska lätt och tacksamt uppdrag! Skönt, för det har inneburit att jag kunnat kämpa på lite till med matförvaringen som inte blev klar förra veckan…

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

4 thoughts on “Badrummet färdigrensat!

  1. Vad fint det blir!

    Vi har två lådor i vårt ena städskåp där vi vi förvarar sällanprodukter (typ solkrämer och reseförpackningar) och extra tandborstar, tvålar, schampo mm. Jag beställer ofta ett gäng grejer samtidigt för att komma upp i fri frakt i webbutikerna och då blir det ju en hel del extra. En låda för för ”vuxenprodukter” och en är för barnen. Tack vare detta klarar vi oss fyra personer på ett litet badrumsskåp med tre hyllplan. Men ska inspirerad av detta ändå ta en titt i skåpet för det finns säkert något att rensa ut hos oss med!

  2. Det låter som ett smart system! Precis som du brukar jag beställa många när jag ändå är igång (som nu med tvålar och barntandborstar) och då måste man ju ha en fungerande förvaring för dem så länge.

Kommentera

