Rensa ut – tvätt och städ

Ny vecka och ny rensutmaning! Idag blev inlägget lite sent men nu har jag samlat mina tankar. Den här veckan handlar det om platsen man förvarar tvätt- och städgrejer. Kanske är det en hel tvättstuga, då blir uppgiften ganska stor, eller så är det en städskåp och en tvättkorg. För oss är det faktiskt ännu mindre. Vi har ingen egen tvättstuga och har inte plats för tvättkorgar i badrummet så vi har en kista inne i vårt sovrum där vi samlar och sorterar tvätten. Jag är anhängare av systemet att sortera redan när tvätten läggs i korgen och har aldrig riktigt förstått hur andra gör. Men jag ser mina grannar komma med en jättetvättkorg när de ska tvätta och sedan sortera allt på tvättstugegolvet. Kanske är det också ett bra system men vi har valt ett annat. I kistan har vi fyra kategorier vi sorterar i. Ljus 40°, mörk 40° blandad 60° och fintvätt (ull, silke eller 30°) Mest har vi i 60°-kategorin så den har också den största påsen (en blå Ikea-kasse, vanligt förekommande tvättförvaring har jag förstått) I den går det ner tvätt lagom för två fulla maskiner och har vi mer än så tar vi helt enkelt en kasse till. På själva tvättdagen brukar jag gå en runda med en ikeakasse och samla ihop alla handdukar, trasor på tork på elementen, lakan och tvättlappar, då blir det oftast en till kasse. För 40° har vi en vanlig pappkasse från mataffären, det är lagom för en maskin för oss och mer än så har vi mycket sällan i de kategorierna. Så här på vintern är ljus 40° nästan aldrig full vilket jag upptäckt blivit lite av ett problem för min garderobsplanering. Den är aldrig full och blir således aldrig tvättat och då har jag aldrig några rena ljusa kläder. Ska fundera på detta till nästa kapselgarderob. I kategorin 30° är det heller sällan fullt så den kör vi kanske varannan månad bara med allt silke, en del ull, några finklänningar, tunna strumpbyxor samt bh. På många maskiner kan man ställa in 1/2 maskin och det är mer lagom för oss och 30°-kategorin.

En plan jag hade en gång var att sy snygga tvättkassar att ha i kistan, en för varje kategori, gärna i matchande färger och med gradtalet på. Jag hade tänkt mig blixtlås och handtag och anpassad storlek för en eller två maskin. Så fint skulle det bli! Dock har det inte hänt än och våra Ikea/Ica-kassar funkar också ganska bra. Kanske någon gång i framtiden?

Små tvättpåsar för ömtåliga plagg har jag i min garderob. Då lägger jag plagget direkt i sådan påse innan det hamnar i tvättkistan stället för att ha påsarna bland tvättmedlet och lägga i när man ska lägga in i maskinen. Det underlättar för oss, särskilt eftersom det inte är jag som tvättar (mycket bra system tycker jag som slipper) och jag inte tycker jag kan kräva att min sambo håller reda på vilka plagg som ska ha påse.

Min sambo tvättar alltid allting och jag viker och stryker. Den här uppdelningen fungerar mycket bra för oss. Min sambo tycker det är ganska trevligt att tvätta för då kan ha utan dåligt samvete spendera alla pauser mellan maskininläggningarna framför datorn och jag tycker om att vika och stryka för då har jag en ursäkt till att titta på tv. Perfekt helt enkelt! Ett tag vek vi tillsammans men nu har vi det här systemet istället och det funkar minst lika bra om inte bättre.

Punkt två på veckans rensningslista är städmaterial. Kanske har man ett städskåp som behöver städas? Vi har inget eget skåp för städgrejer vilket jag tycker är lite synd. I vår lägenhet finns inget skåp där dammsugaren får plats ihopmonterad utan vi förvarar motorn och slangen för sig. När man ska dammsuga är det bara att knäppa fast slangen så det är inte något problem men det hade varit skönt med ett dedikerat städskåp och att inte blanda städgrejer med ytterkläder och finklänningar som nu. Alla trasor, borstar, skrapor och såpdunkar har vi i en plastlåda i ett köksskåp och i denna låda är det alltid kaos. Det är alltså där jag ska lägga krutet den här veckan. Allt ligger huller om buller och ska man ha något får man gräva. Vi hade en hylla inuti hyllan innan men just nu tjänstgör den i ett annat skåp så jag vi hade behövt hitta en ersättare. Ska fundera lite på det i veckan.

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

9 thoughts on “Rensa ut – tvätt och städ

  1. Behövs det verkligen 60 grader på så mycket av er tvätt? Här tvättas nästan allt i 40 grader. En del grejer tvättas någon enstaka gång i 60 och få alltid i 60.

  2. Har också funderat på det och ska överväga igen. Just nu är det lakan, handdukar, trasor, underkläder och de flesta barnkläderna som åker i 60° men troligen skulle vi kunna köra många barnkläder i 40° lika gärna.
    Vilka saker kör du i 60° nu?
    Har hört att bomullsfibrena inte öppnar sig förrän i 60° och därför ska köras i 60° men kanske behövs det inte varje gång. Ska fråga en textilperson jag känner till! Tack för tipset!

  3. Ping: Rensa ut – semestervecka | Händelsevis

  4. Aaah! Stoppa ömtålig tvätt direkt i tvättpåsen i tvättkorgen! Det är så genialiskt att jag nästan ramlar ur soffan. Tack för den!

  5. I början trodde jag att det skulle innebära att jag behövde ha fler tvättpåsar men så blev det ju inte alls. Antalet ömtåliga plagg ökade ju inte för att jag la ner dem i påse direkt. Tankefel från min sida 🙂

  6. Ibland har man otur när man tänker 😉 Jag har nu tillämpat det nya tvättpåsförfarandet och det funkar verkligen genibra! Slipper stå och rota i tvättkorgen efter de där små plaggen som alltid hamnar längst ned.

Kommentera

