Hur bota sockersuget utan att äta socker?

Jag har ganska länge nu försökt dra ner på det raffinerade sockret. Under en period när hjärtegrynet var alldeles ny bakade vi en förfärlig massa kakor och bullar eftersom vi nästan alltid hade fika-besök. Så skulle hjärtegrynet börja äta mat och jag insåg att jag inte ville att han skulle äta socker, helst alls. För att det inte skulle förvandlas till totalt hyckleri fick även vi vuxna sluta med sockret. I alla fall när hjärtegrynet var vaken. Så märkte jag att med mindre socker mådde jag bättre. Det tog lång tid men nu, tre år senare är jag helt övertygad om att socker är min största bov. Och fast jag dragit ner och dragit ner och dragit ner och haft nyttiga november två år i rad, inte haft något socker hemma alls på flera år blir jag fortfarande rejält sockersugen ibland. Kanske är det hormonstyrt eller trötthetsstyrt? Jag vet säkert att det blir värre varje gång jag ger det socker så det vill jag verkligen undvika. Men HUR? Jag har kommit på några knep som hjälper, för det där att vänta fem minuter och se om det går över, det funkar inte alls på mig. Man kan se det som en felsökninglista och börja uppifrån eller bara gå rakt på det alternativ som passar behovet bäst. Mitt sug är nästan alltid efter choklad.

  • ett glas vatten – låter så präktigt men funkar ofta för mig, dessutom har jag alltid tillgång till vatten.
  • en kopp te – kamomill eller annan ört för mig, annars får jag ont i magen
  • några nötter
  • riktig mat – jag har börjat äta lite större portioner för att hålla mig mätt bättre, vi ser också till att alltid ha fett med i maten för att inte bli sugna mellan målen.
  • en morot
  • en frukt
  • gör en smoothie
  • chiapudding – men söta inte med massor av honung. Ta hellre en skivad banan till.
  • en macka med mycket pålägg – välj marmelad, honung eller annat sött pålägg i sista hand. Ta hellre ost, keso, avokado, rökt fisk, grönsaker, hommus etc.
  • en dadel – lägg i tahini eller jordnötssmör (sånt med 99,7% jordnöt och 0,3% salt brukar vi ha)
  • en torkad frukt
  • en kopp kaffe – för mig är en kopp ungefär två matskedar samt soyamjölk
  • mixa frysta hallon med fryst banan och ät som glass. Toppa med nötter och frön för lyxigare känsla.
  • dadelbollar eller annat dadelbaserat bakverk (hittade inget bra recept men vårt är såhär: 20 dadlar utan kärna, två dl blandade nötter eller nötmjöl eller lite av varje, 2 msk kakao, 2 msk kokosolja, 1 tsk vaniljpulver, mixa tills det är en kletig smet, rulla små bollar och rulla i kokos)
  • baka matmuffins helt utan socker
  • är det riktigt illa – ta en tesked honung.
  • är det bara choklad som gäller kanske varm choklad på mjölk, kakao och honung kan vara en ersättare? Eller chokladpopcorn från tv-programmet Vegorätt
  • går det inte så ät en godis då. Välj i första hand riktigt mörk choklad och i sista hand något vanligt lösgodis.

Det fina är ju att man kan börja om med nya ambitioner varje ny morgon oavsett om man fick ta ett steg tillbaka dagen innan. Ju mer man drar ner på sockret, desto mindre sugen blir man. Mitt sug är inte alls borta men det är betydligt mindre och jag behöver aldrig välja det sista alternativet längre – ät en lösgodis.

Idag var det dock rätt illa. Chokladbegäret var stort, så stor att det blev både varm choklad OCH chokladpocorn, dock med mindre honung än i receptet:

choklad

Kommentera

