Rensa ut – semestervecka

Efter sex rensningsuppdrag är det dags för en semestervecka! Kanske är det lagom till sportlovet och det hinns ändå inte rensa så mycket? Eller så är det en alldeles vanlig vecka, bara utan utrensningsprojekt. Man kan ägna veckan åt att reflektera över vad man gjort och upptäckt om sig själv. Kanske kom man till insikt om hur ens konsumtion ser ut eller borde se ut medan reningen pågick?

Eva-Maria föreslår i boken att man passar på att reflektera över vilket behov av ordning man har. Måste det var helt bortplockat och rent för att man ska känna sig avslappnad eller klarar man att se förbi oredan? Kanske är ordningsbehovet olika hos olika familjemedlemmar? För oss är det så. Exempelvis vill hjärtegrynet gärna ha sina pågående projekt framme hela tiden och tycker det är kul att trippa runt dem utan att nudda. Jag blir mest irriterad på att jag inte kan gå som vanligt hemma och vill inte riskera att trampa på en osedd duplo-bit. Jag vill gärna att alla leksaker plockas bort varje kväll, dels för att kunna börja på nytt på morgonen men också för att jag inte vill snubbla på dem mitt i natten om jag måste gå upp. Vi försöker hitta kompromisser och ställen där sakerna kan ligga framme. Jag förstår ju hur han menar, jag vill inte heller alltid plocka bort mina projekt bara för att de är lite i vägen.

En annan sak jag skulle vilja göra i veckan är att komma ikapp med två uppdrag som inte riktigt är färdiga. Nämligen matförvaringen (vi håller för fullt på att äta ur skafferiet) och städgrejerna (projektet stannade av lite pga förkylning)

Nästa vecka har vi sportlov, det passar utmärkt i rensningsschemat för då kommer det ett lite större uppdrag.

Ha en avslappnande semestervecka eller givande reflektionsvecka!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

 

Kommentera

