Rensa ut – textilier

Den här veckan blir det lite att ta tag i! Alla hushållstextilier ska gås igenom och få passande platser i hemmet. Det som ska gås igenom är följande:

  • lakan
  • dukar
  • gardiner
  • handdukar
  • kökshanddukar
  • tygservetter
  • filtar och plädar

Om man vill kan man även inkludera sytillbehör som tyger, nålar, trådar och knappar men jag kommer spara allt sådant till vecka 25 när det ska sorteras bland material för intressen och hobbys.

Är punkterna mycket innehållsrika i ditt hem kanske ytterligare avgränsning är på sin plats.

Vi har ganska mycket lakan just nu men jag kommer troligen inte att sortera bort några än eftersom vi hittills använt många av de stora lakanen till att göra barnlakan. Efterhand som hjärtegrynet växer och behöver större lakan eller sliter ut de två set han har kommer vi behöva nya. Än så länge tycker jag det är onödigt att göra mig av med saker jag vet kommer att komma till användning inom ett par år.

Dukar har vi för många, där ser jag rensningspotential! Det mest korkade nu är att alla löpare och mindre dukar förvaras i en låda som inte går att öppna. Inte konstigt att de aldrig används…

Barnfiltar och stora dukar förvaras i en enda röra på en hylla i verktygsskåpet (??) Där måste jag ha ett nytt system kanske även tänka om med själva platsen de förvaras på. Inte så logiskt kanske att ha dem i verktygsskåpet även om det finns lite plats där.

För övrigt tycker jag semesterveckan gick rasande fort. Lite han jag fixa med de kvarvarande uppgifterna från gamla veckor men inte alls så mycket som jag tänkt. Det är väl ofta så, man tror man ska hinna så mycket när man är ”ledig” men då hinner man ju inte vara ledig!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

 

One thought on “Rensa ut – textilier

  1. Ping: Dukarna | Händelsevis

Kommentera

