Dukarna

Trots dålig uppdatering här på bloggen blev det lite gjort i förra veckan. Det handlade ju om textilier och mitt fokus var en låda dukar som inte gick att öppna.

Såhär idiotiskt var det innan jag började:

IMG_20160223_194724

Lådan går alltså inte att dra ut mer eftersom fönsterbänken (som är gjord av sten och därför viker sig endast för Gud och diamantborren) sitter i vägen. Jag hade ändå tryckt in alla våra löpare och smådukar i lådan i brist på bättre förvaring. Givetvis har detta system gjort att vi ALDIG använder dukarna. Idiotiskt.

IMG_20160229_210932

Nu blev det inte så mycket rensat men väl strukturerat. Jag delade upp dukarna i löpare eller fyrkantiga, samt en liten hög men typ runda eller pyttesmå. Sedan rullade jag dem och la dem i två tidningssamlare. Nu ligger samlarna på ”rygg” högst upp i ett köksskåp. Så nu kan vi se dukarna, ta fram lätt utan att behöva lirka eller ta fram alla, samt vet vad vi har.

Till vänster fyrkantiga små dukar och till höger löpare samt minispetsdukar och en rund. Man ser även våra kalasvimplar och kalasväskan med tårtljus och ballonger högrast i bild.

Den stora anledningen till att jag inte rensade hårdare är att bara en (1) duk kom från mig. Alla andra är från min sambo och hans farmor/mormor. De små spetsdukarna ska jag ha till ett pyssel jag tänkt ut men de andra har vi ingen plan för än. När sambon är mogen kanske han rensar eller godkänner att det pysslas även med hans dukar.

Den enda jag tagit med mig har stearinfläckar jag inte kan få bort men jag har hört om ett pinterest-knep. Ska prova det och återkommer sen!

Kökshanddukarna hade redan fått en mycket bra plats när jag rensade i köket. Såhär ser det ut.

Kommentera

