Äntligen vår och äntligen vårgarderob!

Igår när jag kom ut från skolan var klockan strax efter sex. Det var inte så värst mörkt, jag hade nästan inte behövt mina cykellampor, och i trädkronorna sjöng koltrasten som det inte fanns någon morgondag. Så trots att jag frös lite bestämde jag ändå att det är vår nu! Koltrastens sång känns som ett säkert tecken och idag såg jag mycket riktigt en prydnadsbuske sätta knopp på bar kvist. Så vackert!

Vår betyder vårkapsel för mig och det passade ju mycket bra att det var just garderoben som skulle rensas den här veckan.

Till den här kapseln har jag faktiskt köpt en hel del nytt. När jag tog fram mina vårskor (tre par) för ett par veckor sedan för att kolla läget och prova lite visade det sig att alla tre paren var trasiga, nötta, betydligt mer slitna än jag kom ihåg! Skinnet flagade i tån och hälen och snörningen höll knappt ihop. Spruckna sömmar och tygslamsor. Kändes inte så kul att börja våren med idel trasiga skor. Så därför åkte de ut allihop tillsammans med mina vinterskor som också gett upp totalt i vinter med hål i sulan, sprickor i sömmarna och båda dragkedjorna trasiga. Det blev en sväng om en ett par skoraffärer och sedan hade jag åtgärdat hela problemet. Ibland kan det vara smart att köpa skor som inte är i säsong (som vinterskor i mars) för då kan det hända att det är rea. Samtidigt gör det att man inte använder skorna direkt och därför kanske missar bytes eller garanti-tider. Jag provade noga i alla fall och nu står de och väntar på min inför nästa vinter. Det blev för övrigt nästan ett par exakt likadana som jag hade innan, fast svarta istället för bruna.

Vårskor blev det med! Ett par sneakers och två par tunna kängor. Dessa utgör kapselns skor:

IMG_20160311_133514

Jackor hade jag sedan innan, en rosa vindjacka och en marinblå bomullskappa. Den blå är visserligen mycket sliten men kommer undan med det eftersom den ser lite jeansig ut. Nu när det fortfarande är kallt kompletteras de med dunväst.

IMG_20160311_133628

Bland vardagskläderna kändes det skralt och tråkigt inför stundande säsong. Jag var sugen på ljusa, skira, blommiga blusar tillsammans med smala jeans men hittade inget sådant i mina lådor. Så en dag begav jag mig till mina tre favoritsecondhandar här i Malmö, Beyond Retro, Da Capo och Myrorna. Jag var även en vända på HM och bytte en kasse trasiga kläder och textiler mot lite rabatt på deras ekologiska bas-sortiment. När jag rotade i en låda hittade jag ett par svarta strechjeans som sjunger på sista refrängen men får göra sin sista tjänst den här våren och av en kompis fick jag ärva två par jeans som är lite för stora men funkar med skärp. Tillslut blev det såhär:

Sex linnen:

IMG_20160311_132725

De rosaprickiga och det randiga är från HM, det rosa med spets hittade jag på Da Capo, de andra hade jag sedan innan.

Åtta skira blusar:

IMG_20160311_132046

Tre gamla fynd, fyra från Myrorna och en från Da Capo.

Tre koftor och en kavaj:

IMG_20160311_132934

Den svarta med stor knapp är från Myrorna, de andra hade jag redan.

Tre par jeans och två svarta trikåkjolar:

IMG_20160311_132440

De blå är som sagt ärvda, de andra hade jag innan.

Samt fyra klänningar/tunikor:

IMG_20160311_133141

Den vänstraste är från HM, sen kommer en från Beyond Retro och de två andra hade jag redan.

Förutom detta har jag också med en svart trekvartsärmad tröja som tydligen inte kom med på någon bild. Jag vet att jag kommer behöva en festligare klänning för min examen men jag har inte hittat den perfekta än. Jag kan troligen låna en men annars köper jag en när jag hittar en som passar bra.

Totalt blir det alltså:

3 par skor

2 jackor

6 linnen

8 blusar

4 koftor

5 kjolar/byxor

4 klänningar

1 tröja

Summa: 33 plagg och en plats för en festklänning!

Nu är jag taggad inför vårsolens glans och lite för kalla fikastunder i solglasögon och extra filt! En liten utvärdering om vinters kapsel kommer!

7 thoughts on “Äntligen vår och äntligen vårgarderob!

  1. Ping: Rensa ut – ytterkläder | Händelsevis

  2. Ping: Kapselgarderob vår – utvärdering | Händelsevis

  3. Ping: Sommargarderoben | Händelsevis

Kommentera

