Rensa ut – ytterkläder

Passande nog följs klädrensandet av ytterklädesrensande! Den här veckan ska jag gå igenom mina jackor, halsdukar, mössor, vantar och andra små och stora ytterplagg. Uppgiften känns inte jättesvår eftersom den delvis berördes både förra veckan (när jag bytte till vårjackor) och hall-veckan när jag fixade förvaringen för småplaggen.

Men jag ska så klart ändå ta en titt på vad som finns i gömmorna och bestämma plaggens framtida öde och/eller förvaringsplats.

Jag börjar med mina jackor:

  • Vinterjacka som sjunger på sista refrängen. Troligen funkar den en säsong till, den blev lite bättre efter tvätt men ska den överleva nästa vinter har jag en rejäl lagningsinsats att sätta in.
  • Vinterkappa med knasiga mönster som jag hade på högstadiet och gymnasiet. Sparad endast av nostalgiska skäl. Den får hamna i nostalgilådan istället för att vara i vägen i klädkammaren.
  • Rosa dunväst. Används för att förlänga säsongen för både mina vår-, höst- och vinterjackor. Köpte second hand för flera år sedan men ser fortfarande ut som ny. Används mycket sällan utan en annan jacka över men kan absolut tänka mig att göra det om andan faller på.
  • Regnjacka som aldrig varit så bra. Eller, den är perfekt när man ska snygg-gå i sommarstrilande regn genom en halvljummen stad med endast en tunn sommarklänning under. Och inget hår, om man vill använda luvan. Allt annat är den för trång och otät för. Värdelös som regnjacka till en cyklande småbarnsmamma som alltid är ute i tvär-regn och geggar på lekplatsen. Jag har dragit mig för att skaffa ett ordentligt regnställ för jag inte kunnat hitta något jag gillade men nu är det nog ändå dags. Jag ska leta efter ett riktigt regnställ inklusive byxor som håller för cykling!
  • Ett par röda regnbyxor som knappt förtjänar namnet. De läcker i alla sömmarna och duger endast som vindbyxor och knappt det. Se punkten ovan för åtgärd.
  • Rosa vindjacka som används under tre av årets säsonger. Fortfarande jättebra fast jag köpte den second hand för flera år sedan.
  • Svart 3/4-ärmad ulljacka som används under höst och vår. Hade kunnat klara mig utan men den är ju så fin! Kom på nu att den inte är med i kapseln vilket inte känns hållbart. När vädret blir lite varmare kommer jag troligen lägga till den och ta bort något annat…
  • Marinblå bomullskappa som nog är den mest använda jackan i min garderob. Den börjar ge sig i tyget på flera ställen men jag hoppas att den kan klara sig till hösten även i år.
  • Grön och vitprickig 3/4-ärmad sommarkappa. Så snygg men lite onödig. Används bara på sommaren eftersom den är tunn och inte har lång ärm. Hade klarat mig utan men föredrar att slippa.
  • Vit anorak med broderi. Också en nostalgijacka som jag älskat under många år men nu vuxit ifrån lite. Den är dock ett sånt där nyckelplagg från min ”ungdom” att jag kommer spara den i nostalgilådan. Lådan har jag sedan tänkt att ta fram till mina barn när de är tonåringar, kanske vill de använda något då? Jag har också sparat en del andra plagg av liknande nyckelkaraktär i denna låda.
  • Reflexväst. Oumbärlig under de mörka höstmånaderna. Alla borde ha en!

Så, det var jackor och stora plagg det. Under veckan ska jag byta alla småplagg i korgarna i hallen mot vårigare sådana. Om jag vågar, det är fortfarande ganska kallt och jag använder dagligen min mössa och mina vantar….

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

3 thoughts on “Rensa ut – ytterkläder

  1. Svårt det där. Jag har också två sommarjackor med trekvartsärm som jag nästan bara använder typ när jag är finklädd vilket i princip är aldrig nu för tiden. Förra sommaren låg de kvar i lådan minns jag. Men har samtidigt svårt att göra mig av med dem.

  2. Ja, varför är det så svårt egentligen? Är det något med att man romantiserar hur härligt det är på sommaren när man kan ha jackan? Eller är det som du säger, bara för att det känns dumt att rensa endast för att ha mindre? De gör ju ingen nytta i en låda men om man använder dem någon enstaka gång då? Hmmm…svårt…

Kommentera

