3-årskalas i en vecka

I veckan som gick fyllde vårt lilla (stora) hjärtegryn tre år! Vi firade hela veckan med olika besökare och han fick idel perfekta presenter. Så bra att jag ju måste berätta om dem här. Vi hade skrivit en ganska noggrann önskelista innan och jag tror att det var en del i framgången. Alla visste vad hans skulle bli glad för och vad som var lagom i ålder nu. Eftersom besökarna var utspridda över en hel vecka blev det inte heller för många paket samtidigt även fast den totala mängden var lite galen.

Av oss fick han tre paket:

IMG_20160315_101020

En hel skokartong med godsaker! Fem mangosar hade jag köpt för jag vet att han älskar mango. Han har sedan ätit mango på längden och tvären hela veckan. I den bruna påsen är det bananchips och i den blå torkade kokostärningar. Som hjärtegrynet genast döpte om till torkad fetaost men åt med god aptit.

Paket nummer två innehöll två små duploset vi fått från Libero. Ett med bondgårdsdjur och ett med ett skogsdjur och två klossar. Vi slog ihop paketen för de var så små.

21370-4-lego_duplo_bondgardsdjur-26394370-2285638531-xtra

I det tredje var det kläder som jag köpt i julas på LotusEco men tyckte att det blev för många paket till jul så jag sparade några. Även mormor hade köpt fina kläder:

IMG_20160315_101817

Tröja från Anive, morotströja från Duns och randig t-shirt MiniRodini. Leggings från Duns och tigertröja från Frugi.

Och ytterkläder:

IMG_20160315_101857

Skor geggamoja och gula regnbyxor från Didriksson.

Gudmor hade lyckats beställa den här halvhemska skapelsen hela vägen från USA. Hjärtegrynet är alldeles till sig av kärlek till kreaturet, jag är inte lika entusiastisk eftersom jag efter bara ett par nätter fick erfara att hemskingen ska ligga i MIN säng på morgonkvisten tillsammans med hjärtegryn och alla andra små djur som följer med morgonleveransen.

bc5934cc9d6bde0f7209c0b80294dad3

Lite för lik en spindel för att sova i min säng tycker jag…

Den här är ju inte det minsta ekologisk eller något sånt men den är tillräckligt utbildande och pedagogisk för att jag ska tycka det är motiverat. Vi har varit på akvariet och tittat på dessa dolksvansar i timmar under hösten och hjärtegrynet har frågat i kassan om de inte har en gosedolksvans. Det hade de inte men gudmor är ju en pärla på att fixa de perfekta presenterna så hon lyckade snoka reda på en.

Vi hade önskat oss lakan och fick dessa med traktor och såmaskin från tyska Kinderbutt av en annan vän.bis_zu_reduziert_2013_eng

Passar perfekt för vår lille traktorfantast!

Sen kom både farmor och farfar och min bror och hans fru med leklera och tillbehör och hjärtegrynet var sysselsatt i timmar med alla fantastiska redskap och pressar han sett hos kompisarna men inte haft själv. Nu får vi dessutom ha vitlökspressen i fred 🙂 Att ta en bild innan han började var så klart omöjligt men här är alla grejer han fick i alla fall.

46edc4b21f259cf4df21b1b6d12c23e2

frukt2

set-leklera-plantoys-ekologiska-leksaker-medvetna.se_

22030100_default

e575373e-0ecb-4005-87e6-3ae5922268b6

 

Tårtor blev det också. En halloncheesecake som jag skapade genom att slå ihop två recept. Bottnen var dadlar och nötter medan fyllningen var en med färskost och fem (!!!) ägg, där jag bytt socker mot 0,5 dl honung.

Mycket god blev den och sötman var precis lagom.

IMG_20160312_182127

Idag hade vi hallon- och mangosmulpaj. Då tog jag bara ett smulpajsrecept utan socker och fyllde en pajform med fryst mango och hallon. Det funkade också mycket bra.

Pynten var samma som förra året, även ballonger hade vi kvar, faktiskt sedan 1årsdagen. Det var ett drygt paket!

Nu är födelsedagsveckan över och hjärtegrynet sover lycklig och supertrött på soffan bredvid mig.

 

5 thoughts on “3-årskalas i en vecka

  1. Ping: Leklera + recept | Händelsevis

  2. Ping: Rensa ut – presenter | Händelsevis

  3. Ping: Presenter till en 1-åring | Händelsevis

Kommentera

