Rensa ut – Laga och Byta

Ojoj vad veckorna går fort nu för tiden! Och nu är redan måndagen slut och jag har inte publicerat något nytt om års-rensningen för den här veckan.

Dock har jag under dagen faktiskt redan börjat veckans uppdrag utan att ens veta om det. Den här veckan ska jag nämligen byta och laga saker som är sönder eller jag inte behöver ha. Det jag fixade idag var att lämna tillbaka en bok jag köpt som present, sen uteblev tillfället presenten skulle överlämnas och det var inte ett sådant tillfälle som liksom kompenseras med present en anan gång. Presenten skulle inte bli aktuell igen. Så idag lämnade jag tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Bra service där, Akademibokhandeln!

Även förra veckan sa jag att jag skulle laga mina pärlor, det har jag ännu inte gjort så en ny chans den här veckan är inte fel. Jag tänkte ta dem till en guldsmed/smyckedesigner som har en liten studio om hörnet här. Egentligen obegripligt att jag inte gjort det tidigare men det är som med resten av de hundra saker som befinner sig på den ständiga att-göra-listan.

Just nu ligger inget i klädlagar-högen här hemma. Där brukar det alltid ligga några barnbyxor med legoknän (alltså hål på knäet eftersom barnet sitter med ena knäet i golvet när hen bygger lego, eventuellt redan godtaget ord här på webben?) och ett par vuxenjeans som ska lagas. Oftast i grenen. De två par som brukar ligga där från och till har just förpassats till jeansens sälla vidder. Alltså slängda på grund av för många lagningar på samma ställe för att det ens ska gå att fixa igen. Tyget är så tunt att det inte längre finns något alls att sy i. Inte heller går det att göra shorts eller kjol eftersom hålen är i grenen. Inget att laga i sykorgen alltså! Vilken tur!

image

Däremot har jag en hel ask med hårspännen och smycken som ska lagas. Jag hittade den (eller, låt oss vara ärliga, det var tre askar, alla med trasiga assessorer. I min enfald trodde jag att alla tre askarna var den enda jag hade. Suck) när jag gick igenom mina smycken. Nu har jag lagt alltihop i en större ask så det får plats bättre och ska gå igenom det ordentligt. Men drabbades av total beslutströtthet när jag sorterade smycken så jag orkade inte ta tag i massa trasigt med. Denna veckan alltså. Nu ska det i alla fall sorteras upp i värt att laga, kontra ovärt att laga och ska därför slängas/återvinnas.

Ett nytt lagningsprojekt uppstod idag. Mina stickade vantar börjar plötsligt bli så tunna att det går hål efter hål efter hål i dem. Jag debatterar just nu lönsamheten i att laga dem eller om det är bättre att sticka nya nästa år. Säsongen är förhoppningsvis över vilken dag som helst och kanske är det inte ens lönt att laga så trasiga vantar.

image

En annan aspekt att tänka på denna veckan är hur man förvarar sina garantier och kvitton så man KAN byta eller laga en pryl när den går sönder. Enligt konsumentköplagen har man tre års garanti om inte tillverkaren själv har valt att förlänga den. Har man alltså en två år och tio månader gammal cykel som man hittar ett tillverkningsfel på ska man lämna tillbaka den. Sedan är det affärens ansvar att bevisa att det inte är deras fel att det är fel. Som att säga att skadan/felet uppstod genom slitage. Det är väl det vanligaste. Värt att veta är att detta alltså alltid gäller. Så har man köpt ett dyrt plagg som går sönder eller inte tål rekommenderad tvätt ska man alltid lämna tillbaka. Spara kvittona i tre år helt enkelt!

Vi har en pärm för kvitton där vi sätter in dem årsvis, allt utom matkvitton sparas. Jag vet att Förvaringsdrottningen har ett lite mer avancerat system. Kolla här för inspiration.

image

En liten låda med trasiga saker hittade jag också i verktygsskåpet. Det var tre lätta saker att åtgärda. Bara lite lim så är det klart!

Ha en trevlig lagningsvecka!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

 

2 thoughts on “Rensa ut – Laga och Byta

  1. Det där med att spara kvitton borde jag bli bättre på! Tar matkvitton sedan en vecka tillbaka för att analysera matkostnaderna här hemma, men lockas att strunta i det för att det riskerar att inte bli hundraprocentigt. Vad gäller prylar slänger jag nog kvitton, men det här var en mycket bra påminnelse! Ska se om jag inte kan hitta kvittot på min klocka vars datumvisare gick hädan igår…

  2. Har blivit nitisk på att lämna tillbaka ALLT som inte funkar som det ska eller håller bra kvalité. Även mat faktiskt. Under åren har jag nog tjänat massor med pengar på det skulle jag tro. Så kvittona måste ju sparas. Oftast är det faktiskt inga problem att lämna tillbaka saker. Och är det det så gnäller jag tills jag får igenom det ändå. Som med Travel-väskan exempelvis. Där fick jag ju tillslut en ny. Hade kanske föredragit pengarna tillbaka men nu har jag ju i alla fall en väska! (https://handelsevis.wordpress.com/2015/03/03/resvaskan-fran-travel/)

Kommentera

