Rädda en ros

I onsdags kom min sambo hem med en synnerligen slokande och trött rosa ros. Han hade fått den på jobbet som tack för något dagen innan och sedan haft den liggande på en hylla i sitt arbetsrum, helt utan tillstymmelse till vatten eller vas eller någon annan slags omvårdnad. (!!!) Nu undrade han om jag ville ha den? Ehhh, vilken fin ros, sa jag. Klart jag vill ha den! Fast jag hade ju ett trick i rockärmen såklart. Idag ser den ut såhär:

IMG_20160416_122442

Den har bara blivit finare och finare för varje dag och jag tror säkert att den håller sig ett par dagar till. Detta är alltså tricket: gör ett nytt snitt, gärna ett ganska långt så rosen har stor yta att ha kontakt med vattnet. Fyll en flaska eller vas med så varmt vatten du kan få från kranen. Alltså riktigt varmt, du bränner dig om du stoppar in händerna, men inte kokande från spisen. Upprepa varje dag.

Vänta och njut!

Såhär gör jag givetvis även om jag råkar få rosor som INTE legat på en hylla ett dygn innan de kommer i vatten. Då står de längre och är vackrare än med kallt vatten. Blandade buketter är svårare, de flesta mjukstjälkiga blommorna vill ju ha kallt vatten. Särskilt tulpaner som gärna vill ha en isbit eller ett par i sitt vatten. Jag har ännu inte förärats en bukett med rosor och tulpaner blandat men troligen skulle jag välja ljummet vatten i så fall. Någon annan som vet?

2 thoughts on “Rädda en ros

Kommentera

