Rensa ut – lämna och hämta tillbaka

Istället för att själv äga allt man behöver eller vill ha kan man ibland låna saken. Det tycker jag är så skönt, slipper skaffa, förvara, äga och bekymra mig om saken jämt utan kan bara låna när jag behöver och sedan lämna tillbaka. Även hyra är ju bra såklart. Biblioteket besöker vi ofta och det är väl kanske sinnebilden för hur ett bra lånesystem ska fungera. Man kan låna det man vill och sedan enkelt lämna tillbaka en månad senare. (eller tre eftersom jag nästan alltid lånar om maximalt antal gånger) Systemet finns för flera andra saker som kläder och verktyg, inget av det har jag provat än men jag ser fram emot att få tillfället.

Bil hyr vi ibland samt är med i Sunfleet och använder deras bilar någon enstaka gång.

Annars lånar vi flitigt av grannar, vänner och familjemedlemmar. Till helgen ska jag få låna min mammas pärlor eftersom jag faktiskt lyckades lämna in mina egna för lagning i veckan och inte hinner få tillbaka dem (Bröllopssäsong! sa guldsmeden och tittade på mig som om jag var galen som trodde han kunde fixa det på endast åtta dagar)

Den här veckan ska jag fundera lite extra på det här med att låna och låna ut saker. Jag lånar gärna ut och lånar också utan problem, men när det kommer till att lämna och hämta tillbaka kan det ibland vara svårt att komma ihåg. Men det är ju såklart mycket viktigt! Ingen vill ju låna ut saker till någon som inte lämnar tillbaka inom skälig tid eller som lämnar tillbaka i dåligt skick.

Hos oss finns just nu en kruka som egentligen tillhör får bostadsrättsförening. Vi fick i uppgift att övervintra alla föreningens växter till terrassen och jag lämnade tillbaka de som klarat sig för någon månad sedan. En som frosten tog lämnade jag tillbaka krukan för och nu har jag alltså en kvar, en nydöd en som jag skäms lite för att jag inte klarade att hålla liv i. Men men, det är ju redan försent så jag ska bara slänga växten och lämna tillbaka krukan. Kanske får någon annan övervintringsuppgiften nästa år…

Två bebisprylar är på utlån från oss men bebisen som har dem är så liten än att de troligen används fortfarande. I slutet på sommaren kommer det vara lagom att få tillbaka dem, så jag väntar tills dess.

Jag har funderat på om vi borde starta en verktygspool i föreningen så att inte alla måste ha sina egna verktyg. Vi har exempelvis ingen borr men flera sågar samt en stege som vi ofta lånar ut. Om allt befann sig i ett eget förråd för verktygslån kanske de skulle komma till användning för fler grannar? Oklart dock hur man skulle starta. Ska alla skänka de verktyg de vill och resten köpas gemensamt? Eller ska man ha allt tillsammans och när man flyttar tar man med vad man la in? Hmmm, tål att funderas på. Man måste ju ha något list-system med så inte sakerna bara försvinner och aldrig kommer tillbaka. Och kanske en maxtid på hur länge man får ha verktygen. Är det någon annan som har en sådan här pool i sin förening som vet? Även gästsäng och madrass skulle kunna finnas i poolen, det är ju sådana saker som används sällan men som väldigt många äger ändå för det är ju trevligt att få besök.

En annan sak jag tänkt på med detta att hyra och låna är min stora klänningssamling. Jag har väldigt många klänningar av olika sort och längd och svårt att göra mig av med dem. Många har också varit på utlån flera gånger. I en annan del av livet kanske jag skulle göra buisness av detta och faktiskt hyra ut dem för en billig penning. Jag tror det hade varit roligt att se dem komma till användning på studentbaler, examenshögtider och andra festligheter. Jag har inte en sådan samling som exempelvis Elsa Billgren (som hyr ut vintagebrudklänningar och har hundratals) men säkert femton olika jag kunde ha med i min uthyrning. Jaja, kanske i ett annat liv.

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

11 thoughts on “Rensa ut – lämna och hämta tillbaka

  1. Om det finns ett system för lånet, så som med biblioteket, kanske det känns lättare att låna? Verktygsbibliotek vet jag att det finns här i Malmö men att ha ett skåp i föreningen skulle göra det så mycket lättare. Annars kanske man bara lånar när det är stora grejer som elverktyg och sånt.

    Av någon anledning funkar det inte för mig att kommentera på din blogg, det har varit likadant ett tag nu, vet inte vad jag gör för fel. Men jag läser och gläds med er till ditt nya jobb i alla fall 🙂

  2. Men i en hyresrätt kanske det är möjligt också? Kanske värden kan stå för verktygen och de boende bara använda? Det skulle ju vara toppen 🙂

  3. Verktygspool låter ju jättesmart! Hade jag gärna haft i min förening.
    Och det där med klänningar är ett återkommande ”problem”. Alla de där fina klänningarna som är för de särskilt fina tillställningarna som kanske inträffar med några års mellanrum (och då har man oftast en ny klänning man vill använda). Man borde gå ihop med sina vänner och göra en kollektiv klänningsgarderob så att de kan komma till användning lite oftare.

  4. Bra tankar! Det där med verktygen låter ju som en ypperlig idé. Det är ju så dyrt att köpa och används så sällan (iaf hos oss) så att kunna låna hade ju varit perfekt!

  5. Ping: Rensa ut – 10 saker | Händelsevis

Kommentera

