Rensa ut – semestervecka

Så började en ny vecka utan att jag knappt märkte det och nu är det redan onsdag! Var tog alla dagar vägen? I alla fall så är detta enligt boken Rensa ut – och lev lättare, en semestervecka! Eva-Maria föreslår att man använder sin lediga tid till en stunds reflektion över hushållet städrutiner. Vilket sätt att städa passar ens livssituation och smak?

Här hos oss har vi just nu en tvådelad lösning som eventuellt hade behövt en lite omförhandling nu i veckan. Jag är nog en typisk små-städare, jag vill att det ska vara okej hela tiden och plockar och donar varje dag. Jag städar gärna i etapper och kan dammsuga halva lägenheten en dag, resten dagen efter, våttorka den tredje och städa badrummen den fjärde dagen. Köket städas medan maten lagas eller medan jag väntar på att gröten ska koka på morgonen. Min sambo är helt tvärt om. Han vill att ska det städas, då ska allt städas samtidigt. Sen är det tok-rent i typ två dagar och resten av tiden är hemmet i olika stadier av förfall. De där två dagarna är det ju så klart underbart, även för mig! Men jag har svårt att förlika mig med att det måste bli tillräckligt stökigt och smutsigt för att städningen ska komma igång. Är det någorlunda hela tiden tycker jag knappt att storstäd behövs men jag tycker också att det är synd att det aldrig blir helt rent samtidigt. Kanske är en kombination det bästa? Svårt bara för den som vill små-städa att låta det bli så illa att storstädaren sätter fart. Kanske kan man lösa det genom att köpa storstäd någon gång per år eller halvår? Då blir ju allt super-rent och sedan kan man små-städa mellan gångerna.

När vi var föräldralediga städade vi betydligt oftare. Dels var vi hemma mer och stökade till mer/såg stöket större del av tiden, dels hade vi mer tid, och det kändes också viktigare. När hjärtegrynet låg på golvet ville vi ju inte att han skulle behöva bli dammig, likaså när han kröp, då hittade han damm överallt verkade det som och vi hade fullt sjå med att dammsuga och torka överallt. Jag hör ibland föräldrar som säger att man inte ska städa för mycket för lite damm är bra för att inte barnen ska bli allergiska. Jag vet inte om det är bra med faktiskt damm men det jag tänker på är vad som finns i dammet. Naturskyddsföreningen gjorde en studie för ett par år sedan där de undersökte vad som fanns i dammet i ett vanligt barnrum. Vad de hittade var inte upplyftande läsning. Damm verkar ha en förmåga att dra till sig kemikalier från inomhusluften och får man bort dammet verkar mycket vara vunnet. Vädra för att byta ut inomhusluften är ett bra komplement. Alla prylar och material vi har hemma avger ämnen till luften genom emission. Ämnen som är intressanta är sådana som kan vara farliga att andas in eller att få i sig genom mun, näsa och ögon. I inomhusluften kan det röra sig om bromerade flamskyddsmedel som kan finnas i elektronik och möbler, ftalater som är en mjukgörare i plast eller perflourerade ämnen som ger smuts- och vattenavstötande egenskaper till papper och tyg. Sådana finns i exempelvis ytterkläder och hamburgerpapper. Dessa ämnen kan påverka fertiliteten, orsaka cancer eller påverka immun- och hormonsystem. Inget man vill ha i sig eller sina barn alltså.

Vi har rensat ut många av de saker vi misstänker kan avge dessa eller liknande ämnen men några har vi svårt att leva utan, exempelvis dammsugare, diskmaskinen, datorn, tv-en, själva innerväggarna… ja, det känns helt enkelt svårt att bli av med all emission av potentiellt farliga ämnen. Ett sätt att minska vad man tillslut får i sig är att hålla bort dammet och att vädra. Viktigt med städning alltså även om den städningen som avses här mest handlar om damm och mindre om kladd.

Här kan man läsa Naturskyddsföreningens studie om kemikalier i inomhusdammet i olika länder. Observera att provtagningarna bara skett i ETT hem i varje land. Således kan det förekomma mycket stora avvikelser mot det egna hemmet. Och här finns en artikel som sammanfattar studien.

Bloggen barnakuten.nu hade, i samband med att dammstudien kom ut, en gästbloggaren som var kritiskt till resultatet. Här kan man läsa vad hon hade att säga. Till det kan jag tillägga att jag tror att båda kan ha rätt utan att det egentligen motsäger varandra. Visst är det så att bakterier inte kan växa i damm eftersom det är torrt och dammet därför inte sprider sjukdomar och givetsvis är det låga halter av alla dessa ämnen i dammet. För låga halter för att det ska visa något i korttidsstudier. Men personligen vill jag inte gambla med mitt barns framtida hälsa mer än nödvändigt. Eftersom vi måste vistas ute bland bilavgaser och andra människors cigarettrök exempelvis, kan vi i alla fall förbättra inomhusklimatet genom att vädra och hålla bort dammet. Kanske gör det ingen skillnad men jag mår bättre av att känna att jag försöker göra något åt saken istället för att bara acceptera att han kommer få i sig alla dessa gifter.

Detta om städning alltså. Vad har ni för städrutiner hemma och varför?

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

One thought on “Rensa ut – semestervecka

  1. Jag är av naturen mer som din sambo men försöker bli mer som dig! Där hjälper det till väldigt att det minimalistiskt och sparsmakat omkring sig, då kommer suget efter att småstäda för mig. Då krävs det liksom mindre insats för att få den där skinande känslan i köket, t.ex. Håller tummarna för att det går att lära om!

Kommentera

