Rensa ut – prydnadssaker

Nu när semesterveckan är över har turen kommit till prydnadssaker. Först tänkte jag att det har ju vi inga, de enda porslinsfigur vi har är en viking som bor på balkongen (som just nu renoveras så i detta nu är han i källaren) Men sedan såg jag mig omkring i vår lägenhet och hittade faktiskt ett helt gäng prydnadssaker från lite olika kategorier. Här kommer en riktig bildbomb på alla våra prydnadssaker!

IMG_20160502_171013 copy

Temastilleben. Här med musikgrejer som lergök, caxixi (skalinstrument, från min capoeira-tid) afrikansk trumma samt en trombontavla.

IMG_20160502_171255 copy

Ett stilleben badrummet med snäckor, tvålar och torkade frön (?) Innan hade jag snäckorna bland pysselgrejerna men nu får de vara i badrummet medan jag funderar på vad jag ska pyssla med dem.

IMG_20160502_171035 copy

Materialtema tenn. Här står min sambos doptallrik samt ett gäng tenn-figurer hjärtegrynet fick i dop-present och en ödla jag fått någon gång, mellan några böcker i bokhyllan. Jag gillar när det är lite olika grejer i bokhyllan och inte bara packat med böcker och pärmar.

IMG_20160502_171115 copy

En annan bokhylla med lite brunt tema. Sockerlåda från i farmor och farfars hem, snygg träskål, liten kopparhink från min mormor och torkade blommor.

IMG_20160502_171154 copy

Jättestilleben ovanpå vårt gigantiska arvegods-vitrinskåp. Här behövdes något stort och vi hade ett lexikon (också arvegods) samt ett gäng mässlingsljusstakar, en jordglob (mys-lampa) och ett par askar. Tillsammans blev de dekoration till skåpet.

IMG_20160502_171054 copy

Förvarings-prydnad. Här står våra flaggor som vi tar fram när någon fyller år (jag gillar att vi har ett par födelsedagstraditioner som inte är kopplade till presenter eller mat) och en näverburk med stickpinnar. Medan de inte används är de prydnad. Bredvid ser man min nya användning för smyckekistan som jag rensade ut för ett par veckor sedan. Nu innehåller den istället garn och står på bokhyllan och pryder sin plats, också en slags prydnadssak.

IMG_20160502_171042 copy

Strumpstickor och virknålar i en vas i bokhyllan samt sparbössa från min mammas barndom.

IMG_20160502_171133 copy

Mässingsfat och ask som innehåller utländska mynt. Arvegods från min mormor.

IMG_20160502_171503 copy

I bokstillebenet står den här mässingsasken som innehåller nycklar till skåpet och till klädkammaren. Lagom långt bort från klåfingriga små fingrar. Vi har varit av med dessa nycklar en gång för mycket….

IMG_20160502_171227 copy

Sko-vas från när jag var nyfödd inkilad mellan lite böcker. I den här står papperspysselverktyg som jag använder rätt ofta. Sax, en stor en liten, skalpell och rullskärare.

IMG_20160502_171450 copy

Svåröppnad metallask där alla tändare och tändstickor förvaras.

IMG_20160502_171428 copy

Snidad träskål i fönstret. Hjärtegrynet har lite olika prylar i den här.

IMG_20160502_171320 copy

Sen är de små detaljer som jag gillar att placera på otippade ställen, bara för att det är fint och ger lite variation. Klassiska prydnadssaker alltså fast i kanske lite oklassisk tappning. Här mjukispapegoja i stålbur. Hänger i köksfönstret.

IMG_20160502_171337 copy

Ödlemagnet högst upp på fläktkåpan.

IMG_20160502_171359 copy

En annan ödla i badrummet.

IMG_20160502_185400 copy

Prisma med toffs i vårt sovrumsfönster. Bara för att det är fint, ingen som helst funktion om man inte beaktar den fengshuiska – att den blockerar energiflödet genom fönstret.

IMG_20160502_171210 copy

Kopparkittel ovanpå bokhyllan. Hjärtegrynet lagar mat i den ibland men den är lite vass så vi brukar låta den stå här uppe annars. Också arvegods.

 

Jag har redan rensat bort de flesta prydnadssaker jag hade som inte hade någon funktion och som jag inte heller tyckte var vackra. Kvar är alltså alla dessa som är favoriter, jag blir glad av att se på och som delvis alltså används.

Jag skulle helt klart kunna rensa ut bland stickpinnarna för jag vet att några används mycket lite, men gillar när det ser ut som en bukett. Ska fundera lite mer på det….

Jag inser att jag också har en hel del förvaringslösningar som kanske kan klassas som prydnad. Som med mina smycken. Jag hade ju kunnat ha dem i en stängd låda som inte dammar men väljer att ha dem i snygga glasaskar som jag kan ha framme jämt.

I boken föreslår Eva-Maria att man kan byta prydnadssaker ibland för att få lite variation. Kanske lite som med julpynt eller annat högtidspynt. Vissa saker passar bättre på våren och andra på vintern. Här kör vi dock samma oavsett årstid men tröttnar jag byter jag plats eller funktion på något. Kanske är det inte den slutgiltiga positionen för garnkistan ändå….

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

5 thoughts on “Rensa ut – prydnadssaker

  1. Gillar verkligen installationen med lexikon-böckerna. (Misstänker att det är mindre roligt att damma dem?)
    Inser att även jag har många prydnadssaker fast jag nog inte ansett mig ha det…

  2. 🙂 damma ja, inte min favoritgrej. Som tur är tror min sambo att det är roligare att damma än dammsuga!
    Prydnadssaker känns som en oklar kategori, mycket som passar in och ändå inte….

  3. Ping: Rensa ut – vaser | Händelsevis

  4. Ping: Rensa ut – hobbys och intressen | Händelsevis

  5. Ping: Rensa ut – 10 saker | Händelsevis

Kommentera

