Lyxfika eller gammal mat blir som ny?

IMG_20160502_195155 copy

Dessa små godingar hade jag med mig till skolan idag och i går. (en per dag)

”Å, vilken lyxig smoothie du har!” Avundsjuka blickar riktades åt mitt håll lagom till förmiddagsfikat.

”Ja, visst! Jag har gjort den själv! Det är ju så nyttigt och gott med smoothie!” Kunde jag sagt fast jag valde ändå att berätta lite närmare. Och när jag var klar var det ingen som var avundsjuk eller ville smaka längre.

Det var alltså såhär:

Hjärtegrynet skulle äta frukost och hade ödmjukast lagt en beställning på havregrynsgröt med hallon, banan och mjölk! Mjölken skulle han hälla själv och då blev det modell jättesjö. Tyvärr hade han missbedömt sin hunger lite (han är ju ändå bara 3 år så det är ju inte så konstigt) och ganska mycket blev över. Särskilt av mjölken. Men jag, som gärna återvinner allt, körde helt sonika ner allt i mixern med lite extra hallon. Prima smoothie blev det!

Den gula är gjord av alla överblivna och halvdåliga citrusfrukter jag fann i kylskåpet (halvätna) och i fruktskålen samt hjärtegrynets frukostjuice han inte drack upp. Lite frusen mango tog jag i med för extra lyxig känsla.

Gamla rester blir till lyx!

2 thoughts on “Lyxfika eller gammal mat blir som ny?

Kommentera

