Rensa ut – vaser

Jag glömde ju en hel kategori i prydnadssak-veckan, vaserna skulle ju också rensas. Dock visade det sig att detta gick mycket fort. Alla vanliga flaskor som stod på vashyllan la jag i glasåtervinningen och en glas-vas jag aldrig gillat flyttade till skänkes-lådan. Resten är kvar, det är sådana som jag gillar och som vi använder. Kanske är de lite i flesta laget men eftersom de används är jag nöjd ändå. Om vi har en bukett hemma brukar den använda sig av minst tre vaser innan den är helt slut. Jag brukar ta isär buketterna efterhand som blommorna vissnar och då hamnar de i mindre och mindre vaser tills det bara en en blomma kvar i den minsta vasen.

Nu har vi dessa kvar:

IMG_20160505_150219 copy

Damejeanne (tror jag det heter, alltså en jättestor flaska som är för att göra vin i? Just nu med toppen av sambons palm i. Annars brukar vi ha en snygg gren i den, eller vem försöker jag lura, det har hänt en gång men då var det sjukt snyggt!)

Stor vas med orange blad på

Mörkblå vas eller urna typ, men guldmönster. Min sambos favorit.

Vit liten bullig porslinsvas som just nu huserar allt grönt från senaste blomsterna i vårt hem

Glasvas perfekt för tulpaner eller rosor

Liten porslinsvas som egentligen är en sockerskål

Två likadana höga smala vaser som passar för en enskild blomma. Just nu en med lilja och en med rotningsprojekt

Liten vas/kanna med öra som passar för en liten blomma

Tre vaser är upptagna med att vara prydnadsföremål och förekom i senaste inlägget. Den dagen jag bestämmer mig för att slänga ut de torkade blommorna åker även den vasen. Blåklocksvasen med tror jag, om jag väljer en annan förvaring för virknålarna en dag. Den rosa skon däremot ska ingenstans 🙂

 

Har vi fler blomster än vaser (händer kanske bara när man tar examen eller fyller jämt vilket vi ju gjort alltihop senaste året) använder vi också fyra vattenkaraffer vi har. Till vårdags är dessa fyra utplacerade vid våra sängar och en i köket, så man alltid har tillgång till vatten. Både hjärtegrynet och jag dricker mycket vatten och gillar att ha tillgängligt även på natten. De dubblar också som vattenkannor både för balkongen och inne.

Så! Färdig-rensat med vaserna!

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

4 thoughts on “Rensa ut – vaser

  1. Det kan du säkert! Är de stora kan du kanske till och med sälja dem dyrt 🙂 annars är det ju en bra present (kanske med lite piff eller sjukt billig krukväxt i) i snåltider. Har du nån planta i trädgråden som kanske går att delas blir det ju en jättefin present!

Kommentera

