Vad kostar kaffet?

I perioder dricker jag en skvätt kaffe om dagen och just nu är jag inte i en sådan period. Egentligen hade jag kanske velat vara helt giftminimerad under graviditeten men den där enda koppen kaffe ett par gånger i veckan har jag hittills lyckats ursäkta. En kopp om dagen alltså, kanske fem dagar i veckan. Men vad är egentligen billigast och bekvämast? I många jämförelser jag sett jämför man det absolut dyraste och bekvämaste med det absolut billigaste och krångligaste. Alltså svindyrt starbucks kaffe med hemmabryggs från eldorado. Sedan lägger man ihop alla vardagar och ser hur mycket det kostar på ett år. Mitt år skulle bli 200 dagar eftersom skolan är öppen 4 veckor om året, 5 dagar i veckan. Dock känner jag inte riktigt igen mig i dessa två scenarier. Vi köper alltid ekologiskt och fairtrade-märkt kaffe då det är inte lika billigt och köper jag på café är det för att jag är ute efter att sitta på ett café och inte bara för kaffet. Eller att resten av sällskapet hämtar från ett café och jag skulle känna mig dum om jag kom dragande med egen kopp, så känns det ju i vissa sällskap.

Istället har jag fyra vardags-senarior att jämföra:

  1. Köpkaffe från skolans kafeteria
  2. Automatkaffe från skolan
  3. En kompis bjuder på kaffe från sin pressokanna
  4. Medtaget hemifrån

Mina fyra alternativ kostar som följer och ger på ett år en kostnad om:

  1. Köpekaffet kostar 15 kr utan påtår. Då kan man inte betala med kort och jag har sällan kontanter. Gränsen är 30 kr så hittar man en vän som också ska köpa och kan tänka sig att swisha istället kan man komma undan med 15 kr. 3000 på ett år.
  2. I automaten kostar det 5 kr men är då nästan odrickbart. 1000 på ett år.
  3. Kompisen är av den generösa sorten och just därför brukar jag alltid bjuda på något till kaffet. I realiteten betyder detta att jag köper en skvätt mjölk och två kakor i kafeterian vilken oftast kostar mig 5 kr. Bara mjölk får jag för 2 kronor. (Ligger sjukt bra till hos damen som äger eftersom jag vet vad hon heter, alltid frågar hur hon mår och småpratar lite) Även här 1000 på ett år om jag köper kaka men bara 400 om jag är ego och bara köper mjölk.
  4. Hemma har vi kaffe från Arvid Nordquist. Ett paket om 450 g kostar 45 kronor och på det får vi ut ungefär 50 koppar. Vi kan säga 45 för enkelhetens skull, alltså en krona per kopp. Vår bryggare kan inte göra mindre mängd än två koppar så 2 kronor per termosmugg. Jag har alltid mjölk i kaffet. Antingen sojamjölk som kostar 20 kr per liter, två deciliter i min termosmugg ger 4 kronor. Ibland har jag vanlig ekologiskt standardmjölk istället och den kostar bara 2-3 kr för två deciliter. Detta ger alltså 6 kronor per dag för sojamjölk och 4 – 5 kronor för standard. 800-1200 kr på ett år.

Sen är det bekvämlighet och tillgång:

  1. Köpekaffet är bekvämt för jag slipper hålla på att ta med termosmugg som ska diskas och bäras och hållas reda på. Dessutom händer det att jag är kaffesugen fast jag på morgonen bestämt mig för att jag inte skulle bli det den dagen. Flexibelt alltså. Någon annan har bryggt kaffet och fixat med mjölk och allt sånt. Bekvämt och tidsbesparande. Ett minus är dock att kopparna är stora och för mig blir det alltid för mycket. Jag tar bara 2/3 kopp kaffe, fyller på med mjölk men har ändå plats i koppen och dricker aldrig upp. Gör jag det blir jag helt speedad resten av dagen. Kafeterian är bara öppen på vardagar och dagtid, ibland är det kö. Lite osmidigt.
  2. Mängden i automans muggar är egentligen perfekt för mig, dessutom är automaten alltid öppen och tar kort även för 5 kronor. Synd att det smakar så illa.
  3. Ska jag dela kaffe med kompisen måste jag ju anpassa mig efter när han dricker samt fixa mjölk på något sätt. Dessutom är jag i en slags evig tacksamhetsskuld eftersom han bjuder. Också minus är att vi båda då äter en kaka till kaffet när vi egentligen bara ville ha kaffe. Allt för att fixa tacksamheten. Kanske kunde jag istället köpa ett paket kaffe till honom ibland eller ta med kaka hemifrån som då är nyttigare. Det kräver ju planering och bärande av kaka dock.
  4. Tar jag med själv måste jag komma ihåg, ha tid, samt planera och släpa på muggen hela dagen. Jag dricker aldrig så mycket kaffe heller så det känns alltid slösigt att ta med så mycket bara för att maskinen inte klarar mindre mängd. Det perfekta här är att min sambo också ska ha kaffe samtidigt, dock händer det mycket sällan eftersom jag nästan bara tar med kaffe när jag åker hemifrån tidigt och sambon inte vill ha förrän vid 10-tiden.

Slutsats:

Billigast och minst slösigt att snylta på kompisen, föga förvånande, då är det ju någon annan som betalar för kaffet.

Även om kafeterian är dyrast är det gott kaffe och jag häller inte ut så mycket som om jag tar med själv.

Kanske bäst om jag köper kaffe när kompisen inte är där, tar med bara om sambon ska ha samtidigt och delar med kompisen när tillfälle uppenbarar sig och sedan kompenserar honom på något sätt när jag känner att det blivit många gånger.

Allt som allt känner jag inte att detta är en prioriterad utgift att ta tag i. I tidningsexempel ser det ut som man skulle kunna spara ihop till hela semestern bara genom att ändra sina kaffevanor men så tror jag inte det är för mig eftersom min kaffevana inte är konstant.

Vad tror ni? Finns det någon förmögenhet att spara på nya kaffevanor?

2 thoughts on “Vad kostar kaffet?

  1. Bra fråga! Mitt bästa kaffetips är nog att verkligen bara brygga så mycket som dricks upp. Har själv en tendens att göra för mycket. Köper också bara ekoreko och det blir några kronor per kopp faktiskt… Men ofta är det en social grej också, och det vill jag gärna betala för då och då. Automatkaffe kan jag betala för att slippa 😉

  2. Ja, automatkaffet är verkligen en nödlösning. Hörde en gång om en arbetsplats där det uppdagades att kaffeautomatens vattenintag var felkopplad och hade gått från elementet i flera års tid. Ingen hade märkt något eftersom kaffet också var brunt och det bruna elementvattnet skymdes… urk!

Kommentera

