Rensa ut – uteplats

I vår lägenhet består uteplatsen av en balkong. Den är 8 meter lång, formad som ett L och bara 92 cm bred. Visserligen mycket trevlig, men svårinredd. Hur vi än gör är det liksom alltid lite för smalt. Vi har haft bordet i balkongens hörn, då kan vi sitta tre vid bordet, dock med relativt litet armbågsutrymme. Eftersom det är så smalt har vi satsat på långsmala krukor och planteringskärl. Balkonglådor som står på golvet funkar ganska bra. Vi har två balkonglådor hängande på räcket, på utsidan. Det får man ju egentligen inte eftersom det finns risk att de trillar ner, men vår balkong är den understa och under oss finns bara buskar och en gräsmatta som aldrig någonsin används. Hade vi haft lådorna på insidan hade vi inte kunnat gå förbi.

Just nu är dock balkongen intäkt i ett grönt plastnät som vi kallar grönsaken (efter ett norskt missförstånd för flera år sedan med en liknande plast) Föreningen renoverar fogen i fasaden och grönsaken ska sitta där ett par veckor till. Undertiden får vi inte vistas på balkongen eller ha något där som är i vägen. Inte läge att styla inför sommaren riktigt än  alltså.

Jag roar mig istället med att planera hur jag ska ha det där ute i år. Detta är ju ett gyllene tillfälle att planera om eftersom alla saker är undanställda och aktivt måste bäras tillbaka igen. Annars är det lätt att man behåller samma år efter år eftersom man inte orkar. Men nu, nu ska jag göra iordning det bra!

Vi har haft trallplattor på betonggolvet och varit nöjda med det, dem kommer vi lägga tillbaka. Eftersom de är formsågade (av mig med en usel såg från Netto, så mycket svett och tårar där) kommer plattorna att hamna på exakt samma ställen igen. Balkongbordet är av det uslare slaget och kommer inte få komma ut igen. Istället ska jag leta efter ett som passar bra i hörn. Ett tårtbitsformat hade varit perfekt. Jag har dock aldrig sett något sådant så oklart om det finns. Annars skulle ett som man fäller ner efter varje användning kanske vara ett alternativ. Vi har två bra klappstolar och funderar på att köpa i alla fall en till så vi kan sitta tre där ute.

Ett planteringsbord finns också. När jag köpte det tänkte jag att det skulle bli perfekt längst bort på balkongen för det skulle ge två nivåer att ha krukor på. I realiteten blev det inte alls så bra och nu skulle jag vilja ersätta det. Det är för högt för att ha krukor ovanpå eftersom vår balkong är så blåsig och nedre hyllan skyms för mycket av övre. Ett tag letade jag istället efter en bänk att ha där men kanske är det inte heller någon bra idé. Det är ju onödigt att ställa sitt-möbler där ingen vill sitta och blåsiga hörnet känns ju inte så lockande. Grannarna har byggt en långsmal låg hylla av brädor och tegelsten. Mycket snygg, kanske borde härma.

Vad det gäller växter blir det i år minimalt. Eftersom jag visste om renoveringen sedan tidigare har jag inte dragit upp något alls i växtväg. Hjärtegrynet kom hem med en egenodlad solros från förskolan och den kommer stå på balkongen såklart. Jag ställer nog ut alla halvledsna kryddor vi har i köksfönstret och de två sken-smultronen jag fick häromveckan.

(Skensmultron var en lurig växt! Den växer i långa rankor och sprider sig extremt snabbt och effektivt. I blomsteraffärer ser man den ofta uppvindad på en hög båge. Blommorna är gula och inte vita som hos vanliga smultron och fast bären ser mycket inbjudande och röda ut smakar det inget eller halväckligt. Efter nervös googling när vi ätit några innan vi fattade att det inte var riktiga smultron är jag rätt säker på att de inte är giftiga men goda var det i alla fall inte. Nu har båda plantorna näv-vis med bär och det är så retsamt att de inte ska ätas.)

Vår balkong är i söderläge vilket gör den mycket varm och mycket torr på sommaren. Inte många växter klarar sig hos oss. För att de alls ska ha en chans måste de ha stora krukor (svårt när de samtidigt inte får ta så mycket plats) vattnas ofta, samt vara av den solälskande sorten.

Eftersom jag inte kan göra så mycket med balkongen den här veckan kommer jag att behöva återkomma till den. Det passar dock ganska bra eftersom kommande veckor innehåller rensningsområden som inte är så aktuella för mig. Jag kommer skriva om dem ändå, men har kanske inte så många egna erfarenheter att dra fram.

Jag drömmer om en större uteplats i en egen trädgård men eftersom en sådan inte kommer att vara i in ägo på många år har jag bestämt mig för att göra det bästa möjliga av den balkong vi ändå har!

Är det någon av er som har bra tips på hur man kan inreda en långsmal balkong? Jag tar tacksamt emot!

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

 

Kommentera

