Kära barnklädestillverkare!

Efter att ha letat sommarkläder till min lille i en hel rad webbshoppar och IRL-butiker blev jag tillslut väldigt irriterad på att det jag vill ha inte verkar finnas! Jag vet inte hur många gånger jag läst både i föräldratidningar, dagspress, bloggar att man i första hand ska skydda barnen från solen med kläder. Ändå verkar det så svårt att hitta dessa kläder som så många andra föräldrar verkar använda och förespråka. När jag irriterat mig ett tag skrev jag ett mail och skickade till alla de större barnklädeskedjorna. Kanske borde jag skickat till även de små men min erfarenhet är att de små (särskilt de alternativa) är mer med i sociala medier och vet vad de medvetna föräldrarna efterfrågar. Troligen vill de även klä sina egna barn i just de slags kläderna jag efterfrågar.

Nåväl, jag skrev ett mail och det lät såhär:

Kära barnklädestillverkare!

Jag skriver till er eftersom jag letar sommarkläder till min son som är 3 år. Jag har letat och letat och tillslut blivit väldans irriterad över att det verkar vara så omöjligt att hitta det jag vill ha.

Jag önskar mig sommarkläder till min son som är både praktiska, svala, fina och roliga. Inte överdrivet mycket begärt trodde jag innan jag började leta.

För mig är det viktigt att mitt barns hud är så lite exponerad som möjligt för solens starka sommarstrålar. Som ni säkert redan vet är detta också många andra föräldrars strävan eftersom man vill minimera risken att bränna sig samt hålla användandet av solskyddskräm relativt lågt. Det innebär i praktiken att jag letar efter:

  • Skjortor och blusar med lång ärm i ljusa färger och tunna, luftiga material. Eftersom målet är att täcka axlar och nacke är det inget alternativ med genombruten spets på axlarna eller vida halsringningar.
  • Långbyxor i tunnar sommarmaterial, ljusa och luftiga och helst med resår i bensluten så ett litet barn i fastnar i sina egna byxben vid lek.
  • Hatt med stort brätte både bak och fram samt helst knytband och i drömmarnas värld även resårband runt huvudet. Sådana här hattar finns för små, små bebishuvuden men inte för större barn.

Förslag på material som skulle passa bra: bomull, lin, hampa, bambu. Helt enkelt svala naturmaterial som andas bra och inte blir klibbiga i värmen.

Jag vill gärna har ljusa och roliga färger och barnvänliga mönster (behöver ni tips har jag massor!) Min son gillar rosa och gult och är mycket ledsen över att han inte har en endaste sommarskjorta i dessa färger. Jag letar och letar men tydligen finns bara dessa färger bland flickkläderna och där är det spagettiband, miniärm, vid halsringning eller spets på axlarna på alla kläder jag hittar. Inget som jag kan acceptera alltså.

Jag förstår att det kanske är svårt för er att lösa mitt problem till den här säsongen men kanske kan ni göra något av det jag önskar mig till nästa säsong? Eftersom jag har många vänner som också letar efter sådana här kläder till sina små tror jag mig veta att det skulle sälja mycket bra.

Som tröst till er kan jag berätta att för att få en acceptabel sommargarderob för i år har jag kunnat kombinera ljusblå skjortor från pojkavdelningen med harmesbyxor från flick. Men jag är så irriterad över att den här skillnaden görs. Varför skulle pojkar bara vilja ha shorts i mörka, grova tyger och skjorta i blått eller vitt? Och flickor bara toppar som inte täcker axlarna?

Tack för att ni tar er tid att läsa och svara och kanske till och med åtgärda problemet!

 

Många av svaren jag fick var likartade eller identiska (kanske ägs La Redoute och Ellos av samma koncern?) så jag har sammanfattat det jag tyckte var viktigast. Om någon vill läsa svaret i sin helhet kan man maila mig på handelsevis@outlook.com eller lämna en kommentar så mailar jag tillbaka!

  • Lidex: Långt svar med lång utläggning om varför de har barnavdelningen könsuppdelad i butikerna (vissa av deras kunder vill ha det) men att de online har ett söksystem med andra kriterier. De provar (provade?) att ha könsneutrala barnkollektioner och det som säljer bra stannar (Newbie nämns som exempel) I slutet får jag veta att mina önskemål kommer gå vidare till inköpsavdelningen.
  • KappAhl: Skriver att de gör regelbundna kundundersökningar som visar att föräldrar föredrar könsuppdelat men att de har sitt märke KAX som inte är uppdelat. Hänvisar mig till att köpa från båda avdelningar om jag vill och hoppas att deras svar gett svar på mina funderingar. Alltså verkar knappt ha fattat att det inte var en fråga om jag FICK köpa från flick till min son utan ett önskemål om andra slaggs kläder.
  • Polarn o Pyret: Skriver att de gör kläder som kan ärvas mellan syster och bror och hänvisar mig till en butik där jag kan köpa dessa. Jag kan säga att Polarn faktiskt har ett par sommartoppar som ser okej ut men i byxväg är det viskos eller shorts som gäller.
  • Åhléns: Skriver att deras utbud är anpassat efter svenskt klimat och att de kläder jag söker mest efterfrågas i sydligare Europa. Skriver att hela sommarsortimentet inte kommit än och hänvisar mig till att köpa en UV-dräkt. Vidarebefordrar mina åsikter till inköpare.
  • Cubus: Mycket trevligt svar där de tackar för feedback och upplyser om att de ska ta med mina önskemål till nästa års kollektion.
  • Ellos: Alla synpunkter är värdefulla och lämnas vidare till berörd avdelning.
  • La Redoute: Ska ta önskemålen vidare till berörd avdelning. Tackar för feedback.
  • Zalando: Tackar för feedback och ska ta önskemålen vidare.
  • HM: Är de enda som inte svarat än.

Alla företagen (utom HM då) svarade väldigt snabbt, de flesta dagen efter och alla andra inom tre dagar. Det gjorde mig faktiskt lite imponerad. Också det att många bara skriver ”tack för feedback och vi tar dina önskemål vidare” gör mig glad. Det är visserligen ett bra tecken när man får ett svar som inte bara är standardiserat, då är det ju någon som tagit sig tid att skriva, men samtidigt onödigt att skriva en förälder på näsan när det enda jag ville var att de skulle göra kläder som passar mina önskningar.

Som avslutning vill jag tipsa om ett par plagg som ser väldigt bra och praktiska ut, möjligen matchar de inte (som hjärtegrynet gallskrek i morse när hans pappa kom med ett par byxor: DE MATCHAR INTE MIN TRÖJA!!! Pappan: Okej, vilka vill du ha då? Grynet: GULAAAAA!!! Tydligen är det numera viktigt att kläderna matchar, bevare mig väl…)

37033945-origpic-b043d7

Somriga byxor från Serendipity Organics. Kan köpas på Medvetenmini. Finns i flera färger.

209238-0b4128163d8046d4994b20bf881c92b1

Blus i återbrukat tyg sydd av Göteborgsföretaget Gröna Tråden. Kan köpas här.

ekologisk-keps-nackskydd-barn-frukter-extra

Solkeps med nackskydd från Duns. Tror vi ska prova en sådan här i år. Kan köpas på LotusEco.

Inför nästa säsong hoppas jag att det finns ett större utbud av barn-sommarkläder att välja på!

2 thoughts on “Kära barnklädestillverkare!

Kommentera

