Glutenallergisk av graviditeten?

I början av den här graviditeten hade jag så himlans ont i huvudet. Som spänningshuvudvärk från avgrunden och ibland migränaura. Jag var hemma en eller ett par dagar i veckan och kände mig sjuk, febrig och ville helst inte röra huvudet alls pga smärtan som hotade att golva mig alldeles. Tröttsamt var bara förnamnet.

Efter ett par veckor började jag se ett mönster. Huvudvärken kom alltid dagen efter vi ätit någon form av mjölmat till middag. Så jag började räkna. Fyra gånger i rad (med ett par dagar i mellan) åt vi varma mackor, pizza, pasta och pannkakor och alla gångerna var jag helt däckad dagen efter och bara låg hemma och led. Så bestämde jag mig för att det nog var mjölets fel. Jag frågade min barnmorska som sa att hon inte sett någon forskning som stöder att man kan bli glutenallergisk av att vara gravid men att hon ofta hört andra blivande mammor beskriva samma symptom och må bättre av att utesluta gluten. Eftersom immunförsvaret blir påverkat under graviditeten kan man ibland få olika immunreaktioner som ibland går över när barnet är fött. Kanske är detta alltså övergående. Hon sa även att det inte skulle vara farligt eller negativt för bebisen att jag inte äter gluten och det övertygade mig. Från och med det besöket slutade jag helt med gluten.

Ett par veckor senare hade Vetenskapens värld ett avsnitt om gluten och glutenintolerans. I själva filmen (som kommer i slutet av avsnittet) verkar det som att begreppet glutenallergisk skulle vara vedertaget men i den efterföljande chatten avfärdas det helt. Har man inte celiaki bör man inte undvika gluten, framhärdade den forskaren som svarade på frågor där. (Här kan man läsa 100 frågor och svar om gluten, materialet kommer från den efterföljare chatten) Även i filmen tas det upp att de glutenfria produkterna inte är så hälsosamma eftersom de ofta har högre socker och fettinnehåll för att bibehålla smakerna. Att utesluta gluten och bara ersätta med glutenfria produkter verkar alltså inte vara en bra idé men att däremot ersätta bröd, pasta och vetemjöl med typ grönsaker, rotfrukter och andra rena livsmedel kan eventuellt vara hälsofrämjande. Nu, efter ett par månader med den nya dieten upptäcker jag att även jag faller i den glutenfria fällan, flera gånger har jag blivit så glad att det fanns ett glutenfritt alternativ att jag tagit en kaka eller dylikt bara för att jag kunde äta den, inte för att jag egentligen var sugen eller ville äta något sött. Läge att se upp alltså.

Jag har inte gjort något celiakiprov eftersom det förutsätter att man äter gluten ett par månader innan provet. Just nu kan jag inte tänka mig att lägga ett par veckor av potentiell huvudvärk och feber bara för att få en diagnos. Efter graviditeten är det möjligt att jag tänker om, det är ju trots allt lite mer tyngd i ett positivt provsvar mot bara min egen övertygelse. Under graviditeten verkar det dock vara godtagbart med alla möjliga krämpor och tillstånd, ingen jag träffat har hittills ifrågasatt att jag verkligen mår dåligt av att äta gluten.

Jag har börjat ha en del glutenfritt bröd och knäckebröd hemma för att kunna slänga ihop ett snabbt mellanmål eller ha med mig något enkelt när jag är på språng men jag väljer bort glutenfri pasta och brödrätter. Istället äter vi mat som är naturligt fritt från gluten och vete, råg och korn. Detta tankesätt uppskattas också av min läkare som inte verkar uppmuntra en glutenfri diet med ersättningsprodukter men var helt okej med att jag sa att vi äter potatis, ris och grönsaker istället.

Innan detta började har jag ju haft ett par månadsutmaningar utan vete. (Nyttiga november 2014, och 2015) Sedan har jag försökt fortsätta äta i samma stil men alltid stegvis återgått till min ”vanliga” kost. I de experimenten har jag dock haft en del slack samt inte mått så akut dåligt av att äta gluten som nu. Detta är något helt annat och i början var jag verkligen förvånad över hur komplicerat det är. Så mycket gluten gömmer sig i många vardagsprodukter och halvfabrikat. Exempelvis fick jag en huvudvärksdag efter att vi försökt äta ur frysen och hittat ett paket quornbullar. Dagen efter, när jag sjukanmälde mig och gick och la mig igen efter frukost frågade min sambo: är quorn verkligen glutenfritt? Varpå jag kom på att jag inte kollat innehållet och mycket riktigt, 15% gluten. Så det lärde jag mig den hårda vägen så att säga.

Jag kan tillägga att det inte funkar med råg för mig, har hört att det gör det för en del andra men jag har provat och det var inte roligt. Men att jag äter vanliga havregryn utan problem. Jag mailade Oatly och frågade dem om gluten i deras produkter och de svarade att de inte använder renat havre men att deras produkter innehåller mindre än 100 mg gluten per kilo produkt och att många glutenintoleranta kan använda Oatly (gränsen för glutenfritt är 20 mg/kg) Jag använder inte havremjölk så värst ofta men det var bra att få veta i fall tillfälle uppstår.

En positiv bieffekt av detta är att jag plötsligt verkar tåla laktos bättre än innan. Jag har länge (sedan jag slutade vara vegan 2005) upplevt att jag är känslig mot laktos och mjölkprodukter i överdrivna mått. Men nu kan jag äta turkiskt yoghurt utan problem eller ha vanlig mjölk i kaffet om jag vill. Det känns väldigt skönt att det blev såhär och det verkar faktiskt finnas belägg för att odiagnosticerad glutenintolerans har ett samband med upplevd laktosintolerans. När sedan tarmarna läker ut för att man slutar provocera dem med gluten hela tiden tål man laktos igen.

När jag nu ser en kaka eller en macka bakad på vetemjöl ser jag bara en hel dags sängliggande och den bultande huvudvärken, det är därför mycket lätt att välja bort allt detta till förmån för frukt eller nötter.

Kanske är det någon av er som har upplevt liknande symptom och satt ihop dem med gluten? I så fall vill jag gärna höra era historier!

 

9 thoughts on “Glutenallergisk av graviditeten?

  1. Men sicken skit! Ursäkta min franska men det låter ju helt värdelöst och så påstår de att graviditet inte är en sjukdom.

  2. En kompis till mig tyckte precis tvärt om: Vilken tur! Nu slipper du äta vete, det är ändå inte bra för dig!
    Kan tillägga att hon är en mycket övertygad följare av LCHF….

  3. Hm. Det kan en ju tycka vad en vill om men faktum kvarstår ju att du blir sjuk av det och att det inte är helt lätt att undvika. Och att det är gott!

  4. Faktiskt är det krångligare än jag trodde! Så ja, jag hade gärna sluppit! Då kan man ju undvika om man vill men blir inte dålig av att få i sig en smula….

  5. Jag har aldrig mått så akut dåligt som du verkar göra men jag har en annan anledning att testa glutenfritt. Eller snarare anti-inflammatorisk kost. Det betyder att jag ersätter vetet med vanlig mat istället för glutenfria produkter. Och nu när jag äter stora mängder vetemjöl känner jag mig dagen efter lite svullen och seg i kolan. Inte roligt. Det knepiga är i sociala situationer. Jag har inte gått ut som glutenallergiker men det kanske jag borde. Fast det är jag ju inte. Hmm..

  6. Jag hade samma som dig före graviditeten och undvek mjölmat hemma, åt återhållsamt hos andra men sa inte ordet glutenintollerant. Dock upplevde jag att det mest var jag själv som satte käppar i hjulet genom att fuska för mycket och ändå äta mjölmat när jag blev bjuden trots att jag hade kunnat ta mycket lite eller helt ta bort brödbiten till soppan. Många i min närhet undviker också stora mängder mjöl, det har ju blivit lite trendigt!
    Som gravid blir jag dock aldrig ifrågasatt, folk verkar tycka att det är helt okej att man blir extra kräsen då 🙂

  7. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

