Mössan Camille

IMG_20160526_231342

De senaste två veckorna har jag haft lite dille på att virka små, små mössor och nu har jag virkat fem stycken. Jag använde ett gratismönster från Drops som heter Camille men efter att har gjort ett par stycken började jag modifiera lite lätt. En mössa tog mig två – tre kvällar att virka och det passar mig alldeles lagom, då hinner jag inte tröttna men samtidigt är det omöjligt att göra klart en på EN kväll. Då frestas jag inte att vara uppe halva natten och virka istället för att sova som jag borde.

Den första är gjord exakt enligt beskrivningen:

IMG_20160526_231417

Jag tyckte att knytbandet var allt för långt (enligt beskrivningen skulle man ta 2,5 meter garn och tvinna) Eftersom mössan är för en liten bebis tycker jag det är onödigt att ha ett jättelångt band eftersom det skulle kunna vara farligt. När jag tog 1,5 meter garn blev det mycket bättre. Jag ändrade också virkfastheten när jag valde ett tunnare garn. Då virkade jag storlek 3-6 månader fast justerade längden för att mössan ändå skulle passa en bebis.
IMG_20160526_231357

Den här gula är min favorit. Den är virkad med nål nr 3 och jag kortade knytbanden. Jag ändrade också sista varvet på spetskanten till att bli 7 stolpar i varannan båge istället för 3 stolpar, två luftmaskor och ytterligare 3 stolpar som det står i mönstret (och den aprikosa är gjord med)

Jag fick justera måtten för att det skulle stämma att virka med nål 3, det tunna garnet och ändå bli lagom för en nyföding. Så fast själva mössan är gjord med samma maskantal som för 3-6 månader gjorde jag bara strukturvarven 8 cm långt (som passar bra för 0-3 månader)

Generellt tycker jag att Drops mönster brukar bara stora i storlekarna så att ta en mindre nål än angivet brukar vara bra för mig. Jag är dock inte säker på att det stämmer för detta mönster eftersom jag inte har någon bebis att prova på just nu.

Jag börjar bli rejält trött på att mönstrena från Drops alltid är lite halvkassa. Faller dock alltid tillbaka till dem eftersom det är gratis och utbudet stort.

Nu ska jag bara tvätta alla mössor och packa dem i fina små paket och sedan skicka till alla små nya bebisar vi känner. Några har redan kommit (den mintgröna ska till en som redan hunnit bli 5 månader!) och några är ännu ofödda. Sedan ska jag nog virka en ljusgul till vår kommande lilla skrutt, fast vi redan har högvis med mössor. Virkad mössa är ju så gulligt!

2 thoughts on “Mössan Camille

Kommentera

