Kapselgarderob vår – utvärdering

Nu är det verkligen sommarväder och det börjar kännas aktuellt att utvärdera hur det gått med vårkläderna i garderoben. Jag har inga förhoppningar om att bara ha sommarkläder varje dag från nu och de kommande tre månaderna, men några plagg av somrigare karaktär har jag allt tänkt mig.

Men hur gick det med vårkapseln då? Faktiskt rätt dåligt om jag ska vara ärlig. Av flera olika anledningar:

  1. Vädret var svårt att förutsäga och ytterst växlande. Vi har haft allt mellan 2 plusgrader och småregn till 29 grader och gassande sol. Även om jag säkert överlevt med samma kläder i dessa extremer var det inget jag önskade. Kapselgarderoben ska ju förenkla för mig, inte tvinga mig att lida pga för varm/för kall. Jag har därför fått ta fram lite sommarkläder och framför allt sommarskor innan perioden var slut och i de dagarna när det var 2 grader var vinterjackan framme igen.
  2. Kroppen ändrades mer än jag trodde. De säger ju att magen växer fortare andra graviditeten och det kan jag verkligen skriva under på! Fast jag hört det sägas så många gånger hade jag svårt att se vilka slags kläder som skulle passa magen när jag valde i mars. Jag har helt enkelt växt ur ett par plagg under perioden och fått plocka in ersättare.
  3. De plagg jag valde åkte snabbt ut igen. Av olika anledningar faktiskt. Mina favoritgravidjeans gick sönder (usel kvalité!) och eftersom jag så gärna ville ha ett par svarta jeans köpte jag faktiskt ett par nya och slängde de gamla. Min vårjacka gick sönder och ersattes av ett traderafynd. En klänning sprack i armhålan (pga för stora bröst just nu) och lagades med las undan för mindre bystiga tider. En klänning fick så många klagomål av hjärtegrynet (den hade vassa knappar och han ville inte bli kramad om jag hade på den, det räckte som anledning för mig) och väntar nu på att få andra, mjukare knappar. Det kan dock ta ett tag för knapparna är ca etthundrafyrtioelva stycken. En topp såg så fel ut när den väl var på i vardagsbruk och inte bara i provrummet att den fick åka tillbaka till Myrornas direkt. Mina gravidleggings fick nedgraderar sig till träningsbyxor eftersom de är så ofta lagade. Några nya behövdes inte eftersom sommarvärmen rullade in. Då slapp jag även köpa träningsbyxor.

Totalt gjorde detta att garderoben blev allt för skral för att passa mig och jag ersatte med både gamla hyllvärmare och några ny(secondhand)köp. En examensklänning har jag också köpt och den var på under alla högtidliga tillfällen och fester under perioden, den kommer även vara min festklänning hela sommaren.

Kanske inte ett så bra exempel på hur enkelt, praktiskt och jättebra det är med kapselgarderob alltså men en verklighetsbild att lära sig av.

Inför nästa kapsel tar jag med mig detta:

  1. Planera för lite mer växlande väder. Nu under sommaren är det kanske inte rimligt att anta att det blir 2 grader med säkert ett par dagar med 10. För dem krävs någon slags kofta och riktiga skor. Samt dagar med gassande sol och tryckande hetta, för dem väljer jag tunna, lätta kläder som inte sitter åt någonstans.
  2. Försäg din kropp. Kanske är det för mycket begärt, eller i alla fall mycket svårt! Nu är ju magen som den är men det jag vet säkert är att den kommer bli större. Nu ska jag se till att alla plagg har marginal att växa i.
  3. Välj bättre och ersätt de felval du ändå gör. Jag läste om någon annan som körde med kapsel och inte tog bort felval utan försökte använda plaggen under perioden ändå. Det är inte för mig. Jag vill att kapseln ska göra det lättare, roligare och med praktiskt att välja, vårda och förvara kläderna och det blir det inte av att ha plagg jag inte trivs i med. Blir det fel, ändrar jag och känner inget misslyckande över det.

Nu kommer jag ha ungefär två veckor till att prova, välja och kanske skaffa något till nästa kapsel, sedan återkommer jag med en sommarkapsel!

Medan jag provar inför kapseln dokumenterar jag på mitt nya instagram-konto, @handelsevis. Där kan man alltså se dagliga bilder, men ha tålamod! Jag är helt ny på instagram och försöker fortfarande förstå hur det ska göras. Har ni tips så säg till!

2 thoughts on “Kapselgarderob vår – utvärdering

  1. Klokt av dig att vara flexibel med kapselgarderoben. Det är ju som du skriver meningen att den ska förenkla för en, och inte göra det svårare. Jag har min ”sommarkapsel” klar, men kan tänka mig att ändra om lite om det blir nödvändigt. Jag tänker inte gå och frysa om vädret blir annat än somrigt bara för att jag minsann ska hålla mig till den förutbestämda kapselgarderoben…

  2. Eller hur! Svensk sommar kan ju vara väldans kall och också väldigt varm, klart man måste ha kläder efter väder då och inte efter kapsel!

Kommentera

