Fattiga veckor

I media skrivs det mycket om hur fattiga alla är i januari och massor med spartips finns att läsa i tidningarna. Jag har dock aldrig känt igen mig i detta utan tycker alltid att juni är den allra fattigaste månaden. Troligen är det för att jag är (eller var fram tills att jag gick till mitt kära arbetsförmedlingen och skrev in mig igår) student. CSN för juni är minimalt och oftast har jag inte haft tid att jobba så mycket i april och maj eftersom studierna tar mycket tid i slutet på våren. Sommarjobbslönerna har inte hunnit komma och i bästa fall kommer det något litet i slutet på juni men oftast fick jag betalt i slutet på augusti när jag sommarjobbade. Därmed är de här veckorna de absolut fattigaste på året.

Här kommer mina bästa tips för att klara årets fattigaste veckor:

  • Se över dina utestående lån och utlägg. Jag hade betalt hämtmat för ett par kompisar någon gång och även en examenspresent som vi skulle dela på ett litet gäng. Inga stora summor men väl en slant. När jag smsade och påminde (supertrevligt och helt utan att gnälla eller tjata) swischade alla inom fem minuter.
  • Leta upp alla extra kontanter i extraväskor, innerfickor och plånböcker. Just detta året är det ju viktigt av en annan anledning, småsedlarna blir ogiltiga efter den 30e juni och måste växlas in innan dess. (även tusenlapparna men jag tror inte chansen är särskilt stor att jag har några sådana) Jag har ofta en 50-lapp eller en 20a liggande i innerfickan eller busskortsfodralet för att ha ifall nöden inträffar. Alla dessa ska jag alltså letas fram.
  • Föräldrar kan se över om de har nått gammalt vab som inte är utbegärt. Kanske är det bara jag men jag glömmer ofta begära ut pengarna och när jag nu kollade hade jag ett par dagar kvar. Det tar ju lite tid innan de pengarna kommer och de är inte så vansinnigt stora men ändock!
  • Kontrollera och begär ut semesterersättning, reseersättning och bortglömda löner. För mig som frilansar är det ofta det glöms eller slarvas bort. Jag försöker bli bättre på att ha koll på allt så jag får rätt lön för mina jobb men nu kom jag på att jag hade två hela veckors innestående lön från förra året! Skandal att de är så sega att betala men bra att jag kom på det så jag kan tjata lite till.
  • Begär ut ersättning från saker du lagt ut för jobbet/föreningen/skolan. Jag hade ett par småresor till Lund som ju inte ger så mycket men väl en liter jordgubbar per väg. Hade också lagt ut för mat en gång när jag blivit lovad 100 kronor från föreningen. Guldläge att begära in dem.
  • I slutet av terminen kanske man har fått stipendium om man är student? Det har jag fått i år (jippiieee!) och ju fortare rekvisitionsblanketten lämnas in desto fortare får man ju pengarna. Lönt att skynda alltså.
  • Passa på att äta ur skafferiet. Jag ser det som en chans att ta tag i skafferirenset igen och kokade igår bönor att frysa in. Så nöjd med att äntligen ha gjort detta. Resten av månaden ska vi försöka göra åt så mycket som möjligt ur skafferiet och frysen så vi sedan kan fylla på med aktuella och fräscha grejer.
  • Byt grejer mot mat eller andra grejer på exempelvis facebooks bytesgrupper. Jag byter oftast mot ekofrukt eller mörk choklad och då tycker alla att det känns så billigt och bra. Jag får en klase bananer och en påse äpplen och de får en trave assietter eller dylikt utrensat. Jag tycker verkligen att det är jag som drar vinstlotten och är mycket gladare för fin frukt än second handade assietter men om man ser på hur lätt och snabbt mina byten går tror jag motparten också är mycket nöjd. I veckan har jag en hel hög med grejer av olika kaliber jag ska försöka byta. Bra motivation att få det gjort!
  • Sälj kläder på Tradera, Sellpy eller Simplet. Tar lite tid och ger inte så stor vinst men kan vara värt det. Eller prova att byta kläderna mot andra kläder på SwopShop här i Malmö. Rolig affär med roligt koncept. Då kan man dock bara byta mot andra kläder och inte pengar eller mat. Grejer tycker jag går lättare att sälja på Blocket. Vi sålde vårt gamla vitrinskåp på Blocket under hösten och fick mer för det än vi gett när vi köpte.
  • Planera räkningar som ska betalas årsvis till årets rikaste månad (för mig är det ofta mars) Det är bara försäkringarna för min del och de är alltså redan betalda.
  • Ät matlåda, ta med kaffe hemifrån, lägg upp en bättre budget, spara en buffert blablabla allt sånt som jag (och säkert alla ni med) fattar egentligen.

Kan tillägga att det alltså inte är synd om mig på något endaste sätt. Ingen behöver akutswisha mig för att jag ska kunna köpa mat till familjen. Min sambo är ju inte student utan har en högst normal lön och betalar mer än gärna för familjen och mig. Dessutom finns det ju sparkonton och buffertar och allt sånt så det går verkligen ingen nöd på oss! Jag ser helt enkelt dessa skrala veckor som en chans att åtgärda ovan nämnda problem. Det är ju helt olönt att INTE begära ut vab eller låta utgångna sedlar bara ligga och samla damm.

För lite mer inbitna sparare som tycker allt ovan är trams och basic kan jag rekommendera sparbloggar som Snålcoachen och FantastiskaFarbrorFri samt recept från PortionenUnderTian här från Sverige eller MrMoneyMustache och EarlyRetiremetExtreme om man läser på engelska och verkligen vill gå på djupet.

7 thoughts on “Fattiga veckor

  1. Gillar dina tips, riktigt bra överblick på hur man kan spara få in lite fler småsummor. Och vad roligt att höra att du gillar Portionen Under Tian! 😀

    /Hanna (från Portionen Under Tian)

  2. Ping: Rensa ut – presenter | Händelsevis

Kommentera

