Graviditeten och jeansen

När jag var gravid med hjärtegrynet köpte jag ett par (helt oekolgiska och alldeles för billiga) gravidjeans på HM. De var svarta med lite blankt i och satt som en smäck. Jag hade länge letat efter snygga, svarta jeans som jag verkligen gillade och blev helt förälskad i dessa. Hade dem säkert varannan dag hela graviditeten och saknade dem massor när jag slutade med dem (pga förlossning) De passade till allt och var så där lagom mitt emellan snyggbyxor och vardagsbyxor. Helt enkelt de perfekta jeansen för mig!

Sedan när graviditeten var över uppfattade jag att det var sån hets att sluta med gravidkläderna och bevisa att man kunde komma i sina vanliga jeans. Så dumt egentligen. Alla ska liksom komma i sina vanliga kläder fortast möjliga, helst redan innan man lämnat BB. Snabbast vinner. Fattar inte i efterhand att jag gick på det där tramset men det gjorde jag i alla fall. Jag la undan mina kära, kära gravidjeans och tänkte att nästa gång får jag ju äntligen ta fram dem igen! Längtade redan då. Fattar ni så dumt va.

Sen blev jag gravid igen och fick öppna lådan med jeansen. HURRA! Där var de igen och satt lika bra även denna gången. Fast de var i betydligt sämre skick än jag mindes. Strechtrådarna började lossa och kika fram redan efter ett par veckor och det dröjde inte länge innan de var så hårt åtgångna att jag inte vill ha dem som vardagsjeans längre. Men då köpte jag faktiskt ett par nya svarta från Mamalicious och var en liten smula besviken eftersom det ju var omöjligt att ett annat par jeans skulle vara lika perfekta. Men jag hade fel! Dessa är faktiskt bättre! Det är inget blänk i dem och lite tjockare kvalité så inte riktigt likadana men mudden över magen är längre och tunnare så de är mycket bekvämare än de från HM. Faktiskt är skillnaden så stor att när jag nu har dessa vill jag inte längre ta på mig de två par blåa jeans jag också har från HM. De har den där dubbla, kortare mudden som sitter över halva magen bara. Så ett par svarta gravidjeans från Mamalicious har konkurrerat ut tre par jeans från HM. Inte illa.

Efter den här graviditeten kommer jag inte att sluta med mina nya favoritjeans för en så fånig anledning som att jag slutar vara gravid. För att säkerställa att jag inte hetsar med gamla jeans från per-graviditet har jag helt sonika slängt ut alla sådana. Nu har jag inga jeans att ta fram och kan därmed inte bevisa att jag kommer i den si eller så fort. SKÖNT att slippa i alla fall ett hetsmoment!

När de nya svarta går sönder eller jag känner att mudden är vägen är min plan att köpa ett par ekologiska svarta jeans som jag sedan ska ha alltid. Att investera i ett par riktigt bra och inte bry mig om om det är samma storlek som innan barnen eller kanske någon helt ny. Jag har nog redan glömt vilken storlek jag hade innan ändå, och om jag inte har det ska jag jobba aktivt på att förtränga det och välkomna mina nya, tvånbarnsmammakropp utan höftmåttskomplex!

2 thoughts on “Graviditeten och jeansen

Kommentera

