Rensa ut – verktyg

Den här veckans rensning ska enligt boken bestå av garaget och verktygen. Eftersom vi inte har något garage nöjde jag mig med att endast rensa i vårt verktygsskåp. Det kändes i och för sig som en tillräckligt stor uppgift. Jag inbillar mig att ett garage är en sådan plats som riskerar att förvandlas till ett extra förråd och tillslut kanske inte ens cyklarna och bilen får plats!

Om man har ett sådant garage tror jag inte det är rimligt att rensa det som ett veckouppdrag utan kanske behöver man ge sig själv hela sommaren för att det ska gå. Inte vet jag.

Jag tog i alla fall tag i vårt verktygsskåp som är ett helt vanligt köksskåp fast utan hyllplan. Såhär såg det ut innan jag började:

IMG_20160612_115716

Jag har ställt en ärvd rullvagn från Ikea (tror jag) längst bak i skåpet för att få lite hyllor som man ändå kan se igenom. Innan jag gjorde det var kaoset ännu värre. Men nu hade det ändå kläggat igen en del med saker som inte alls hör hemma här så en genomgång kom väl till pass.

Jag tog ut allt och rengjorde skåpet och sedan började sorterandet. För det blev mest sortera och strukturera och inte så mycket rensa men allt skräp jag hittade slängde jag givetvis. En del tomma förpackningar gömde sig faktiskt här. Alltid en gåta hur de kommer tillbaka till skåpet och inte till återvinningen när både min sambo och jag kan svära på att vi ALDRIG lägger tillbaka tomma förpackningar. Nåja.

Efter typ en halvtimme av sorterande av udda skruvar och tejprullar ser det i alla fall ut såhär:

IMG_20160612_130649

Jag sorterade upp allt i någorlunda logiska kategorier (som tejp och lim på samma hylla) och satte sedan dit små skyltar så det inte ska vara några tvivel om var batterierna ska ligga. Framför vagnen passade en apelsinlåda mina föräldrar hade med sig sist, precis. Den innehåller nu alla verktyg och på fronten till den satte jag en tejp jag skrev på vad som var i samt var det ska ligga. I kanten står tre plastlådor på högkant. En är ett verktygssätt från Ikea, den blå är en låda för fiskedrag egentligen men vi har typ gem och andra småsaker i. Den passade jag också på att märka upp ordentligt. Den tredje lådan innehåller plugg och skruv och är något slags bas-kit min sambo köpt på Ikea inför sin första egna lägenhet.

Alla saker som inte hörde hemma i skåpet la jag på deras plats. Några saker som var sönder limmades, en kniv som gått sönder femton gånger typ slängde jag och en nedtrillad tavla hängdes upp igen. Två trasiga speldosor försökte vi laga utan framgång men ställde ändå in i bokhyllan för att pryda sina platser ett varv till innan de kanske slängs. Hjärtegrynet var väldigt fascinerad över hur speldosemekanismen fungerade och vi spenderade en god stund med att försöka räkna ut vilket kugghjul som drev vilket. Samt vilket det var som var trasigt.

IMG_20160612_130702

På insidan av dörren till vårt verktygsskåp har vi en plansch vi fick av BVC tror jag. Råd vid förgiftningstillbud, heter den och jag tänker att det är bra att ha den lättillgängligt och upptejpad så man bara kan öppna luckan och läsa vad man ska göra om barnet druckit lacknafta (framkalla inte kräkning, ge grädde att dricka, kontakta vården om besvär uppstår inom 4 timmar)

Jag har sett så smarta verktygsförvaringar där man har alla verktygen på en peggboard samt alla smågrejer i burkar med locken fästa i hyllplan. Det verkar så praktiskt om man har ett hobbyrum eller garage eller någonstans där man alltid kan ha verktygen framme. Men för oss som gärna vill ha det undanstoppat passar ett köksskåp med lådor bättre. Vi har övervägt ett komplett verktygsset i någon check förvaringsbox (finns som rullväska som vår granne har, snyggt med funkar sådär) men för oss verkar det bättre att köpa just de verktyg vi behöver och slippa förvara allt som kommer med på köpet.

Kan tillägga att en utav askarna på understa hyllan i vagnen endast innehåller Ikea-verktyg, typ sexkantsnycklarna man alltid får med. Det är ju inget fel på dem alls och vi använder dem ibland men varför måste man få så förtvivlat många? Kanske kan man helt enkelt skicka tillbaka de överflödiga till Ikea så säljer de dem igen? Ska maila och fråga.

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

5 thoughts on “Rensa ut – verktyg

  1. Usch vad jag blev medveten nu om att jag måste ta tag i våra förråd. De skulle vekrligen må bra av en ordentlig rensning. Kanske får det bli semesterns projekt:)

    MvH Pengaregn

  2. De där förråden verkar ha någon slags magnetisk kraft som drar till sig allt i sin närhet. Kanske som ett svart hål? 🙂
    Men där kan ju gömma sig oväntade skatter också! Hoppas på några regniga dagar då så du får tid!

  3. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

