Oj, vad stor den är!

Vilken stor mage! Är du verkligen bara i 25e veckan? Ojoj, det där ser ut att bli tvillingar! Ja du växer minsann för varje dag! 

De senaste veckorna har jag plötsligt börjat få kommentarer om hur min gravidmage ser ut nästan dagligen. Kanske har magen haft en tillväxtspurt eller så är det sommarkläderna som sitter tajtare, jag vet inte. Kontentan är i alla fall att jag hela tiden får höra kommentarer från vänner, bekanta, okända och ja, alla möjliga om hur min mage ser ut. För att behålla mitt eget mentala lugn har jag roat mig med att gruppera kommenterarna i tre kategorier. När jag kan se anledningen till att de bara måste säga något om min magstorlek är det lättare för mig att svara trevligt och inte explodera av den ständiga kroppsbedömningen.

Nostalgikern: Ser min mage och kommer genast att tänka på sin egen/sin partners/sin vänas gravidmage och blir nostalgisk och tänker tillbaka på den tiden. Ett litet nostalgiglimmer uppstår i ögonen på personen och hen vill mycket gärna berätta om hur det var då och varför. Från nostalgikern får jag höra rosenskimrande berättelser om hur fin magen var, hur perfekt bebisen blev och hur underbar förlossningen var. Intressant att även mammor som bara var gravida förra året eller kanske i våras redan kvalar in bland nostalgikerna. Besvaras med att lyssna på historien, ställa små följdfrågor vid rätt tillfälle så nostalgikern får berätta sin berättelse till slut och sedan är redo för annan konversation.

Kommentarerna kan vara: Men oj vilken mage! Min/min frus var precis så där rund och stor just innan förlossningen, är du bara i vecka 25?!? Ja, då kanske det är tvillingar, när jag/min fru var gravid sa alla… (förlorar sig själv i lång utläggning om svunna tider)

Din mage är så rund, så där rund var inte min. Min mage var mer såhär… (visar med händerna eller håller ut kläderna så jag verkligen förstår)

Tänk ändå så fint det är med en sådär stor mage. Min mage var precis… (något av ovan alternativ på fortsättning)

Så perfekt att vara gravid nu så bebisen kommer till hösten, det var så bra för mig/oss/min kompis med… (på grund av följande anledning…. Exakt detta hörde jag även förra graviditen, att det var så perfekt att barnet skulle komma i mars. Troligen hade allt varit perfekt bara det var samma som nostalgikerns)

Tänk att du fortfarande kan träna, det var det inte tal om när jag var gravid/fick barn på 70-talet. Då skulle man bara vila inför förlossningen. 

Förstå sig påaren: En person som aldrig varit gravid men kanske känner någon som varit det eller i alla fall sett på tv hur det är. Den här personen vill oftast bara ha något att säga överhuvudtaget (ungefär som att prata om vädret) och tar till alla små referenser från sitt eget liv för att kunna konversera. Menar sällan något illa eller att upplysa mig om något men kan i vissa fall uppfattas så. Besvaras med ett leende och ett konstaterande av att magen är som den är.

Kommentarerna brukar vara: Men oj vilken STOR mage du har! Är den inte ovanligt stor för att vara vecka 25? En jag kände var i vecka 25 och var inte alls så där stor! 

Din mage är ju inte så där högt upp/långt ned/rund/avlång/valfri annan form, som man ser på tv/på stan/på andra mammor.

Oj, vad du växer, så där fort växte inte min kollegas/kompis/släktings mage!

Titta! (Pekar på magen så att jag verkligen ska se att den är där, tolkar denna uppmaning mer som ett konstaterande, personen vill mest att jag ska förstå att den sett att jag är gravid)

Förfasaren: Vad jag än säger till förfasaren kommer hen att tycka att det ändå var a. bättre förr eller b. allt ändå är hemskt och förskräckligt. Det hjälper inte att dra upp ny forskning, förnuftiga argument eller försäkra om att det kommer gå bra, förklaringsenergin kan med fördel läggas på något annat. Jag ler, nickar och lyssnar minimalt så fort jag förstått kontentan (att det var bättre förr/allt är ändå förlorat)

Kommentare: Oj, vilken stor mage! Så där stor var INTE jag när jag var gravid. Nu för tiden går alla mammor upp så mycket i vikt, det vet du väl att det inte är bra för barnet.

VA?! Har du X antal veckor kvar och är redan såhär stor! 

Det är nog en riktigt stor bebis, det måste bli en jobbig förlossning.

Oj så jobbigt att vara gravid när det är så här varmt/så här regnigt/så här kallt.

Men stackars liten som är gravid och måste bära handväskan/syskonet/handla mat/gå upp för trappan/vara med på det här mötet/åka buss.

 

Jag tror inte att någon som kommenterar min mage egentligen menar något illa. De flesta vill kanske mest ha något att säga och försöker vara trevliga. Dock kan det bli en rejäl överdos för mig som hela tiden får min kropp bedömd och betygsatt. Under graviditeten är det oerhört stort fokus på kroppen och man får gå till barnmorskan för att mätas och vägas ideligen (vilket jag egentligen är tacksam för) så när alla andra också känner att de måste kommentar magen kan det ibland bara bli för mycket. Många säger givetvis också snälla saker som att magen är fin eller att jag kommer bli en bra mamma. Jag menar inget illa med detta inlägg, det är bara ett sätt för mig att skriva av mig så jag kan fortsätta ta emot alla mag-kommentarer i 14 veckor till utan att bli helt galen. Kanske är det någon annan mag-innehavare som känner igen sig?

13 thoughts on “Oj, vad stor den är!

  1. Haha, ja jag känner igen hur det var när jag var gravid. Ibland undrar jag om folk har sett gravida förut för de flesta magar är ju rätt stora. Fast samtidigt tänker jag att man glömmer lätt, ibland när jag ser bilder från när jag var gravid kan jag verkligen haja till och bara ”OJ, såg jag verkligen ut sådär, vilken stor mage jag hade!”. 😀

  2. Precis så har jag det också. Somliga tröttnar liksom aldrig på det heller. De kan påpeka det varje gång man ses, flera gånger om dagen! Nej, det är fortfarande inte tvillingar, ja det är 10 veckor kvar, inte dagar, nej de har inte räknat fel. Suck.

  3. Så kommer ju säkert jag också känna när bebisen väl är född och magen försvinner 🙂
    Kanske underskattar andra hur länge man faktiskt är gravid och hur länge magen är stor, samt att det givetvis är olika!

  4. ”Tänk att den växt sedan innan lunch” Ja, men jag åt ju faktiskt mat under lunchen, det brukar man ju liksom göra….
    Fattar inte de som tror man räknat fel! Som om de vet bättre?!

  5. Asså word på detta. Jag har inte hört alltför många kommentarer men suck alltså. Min kropp är inte nåt allmängods bara för att jag är gravid! Dessutom undrar jag hur folk tror att 1,7 kg bäbis ska få plats i en mage utan att magen sticker ut mkt?

  6. Fy, detta tyckte jag var hemskt under min graviditet! Jag hade också en hel del medelålders män som njöt av att försöka skrämma upp mig om hur hemsk förlossningen skulle bli. Som att de visste?!

  7. Jag har många vänner/kollegor som är/nyligen varit gravida och förundrats över deras berättelser om hur de blivit bemötta. Också noterat hur främlingar tar sig friheter att gå fram och titta på de små bebisarna i vagnen m.m. Själv är jag kanske inte så intresserad av de små och blir därför så förbryllad över hur gravida och nyfödda tycks förutsättas vara allmängods. Mycket märkligt.

  8. Visst är det märkligt! Samtidigt kanske fascinationen över livets mirakel är något allmän mänskligt och lite fint? Men man behöver ju inte bedömma och betygsätta då!

  9. Det är så konstigt att människor tar sig friheten att kommentera andras utseende! Men det låter som att du kommit på ett riktigt bra sätt att hantera det i alla fall, haha.

  10. Det räddar mig från att både vara dryg mot kommenterarna och att bli ledsen (oftast)
    Visst är det konstigt att det är ok att kommentera andras kroppar, kanske är det för att gravidkroppen förändras så fort? Eller är det livets mirakel ändå? Vet inte….

  11. Ping: Graviduppdatering v 35 | Händelsevis

Kommentera

