Rensa ut – hobbys och intressen

IMG_20160620_184340

Ännu en resningsvecka är här och nu är det ett ämne som kan generera riktigt mycket arbete för mig. Det ska handla om hobbys och intressen och tillhörande utrustning. I boken tar Eva-Maria upp flera sporter som exempel och även om jag inte vet så mycket om sport så låter det för mig som att de kan ha nästan oändligt antal tillbehör. Den enda idrottsliga aktivitet jag ägnar mig åt för tillfället är yoga. Just nu är det Iyengaryoga och just denna form kan vara ganska materialtät. Jag går nästan endast på studio och äger därför inga avancerade tillbehör.

För mitt yogautövande ser materiallistan ut såhär:

  • yogamatta med tillhörande hemmasydd transportpåse. Min yogamatta är av nått billighetsmärke och inte ett dugg ekologisk. På sikt ska jag skaffa en annan men just nu duger denna utmärkt. På sommaren yogar jag mycket ute på gräs (som på bilden som för övrigt är från dagens klass) och då vill jag ha en som jag kan lägga mitt i fågelskiten och sedan bara spola av. På studion finns lånemattor i mass. Min matta har även en mittlinje som är väldigt användbar. Jag var ganska rejält sned i ryggen när jag började yoga och det blir hela tiden bättre men det bygger på att jag använder linjen så jag verkligen ser hur jag sätter fötter och händer och inte går på känsla, då blir det bara banan och ledset paraply nämligen.
  • två set träningskläder med byxor, sporttopp, linne, långärmad tröja
  • ett set överdragskläder för hemvägen. Har inte bemödat mig med att skaffa några matchande utan har tagit överblivna kläder som är för slitna att ha till vardags.

Tidigare har jag utövat capoeira och ägde då tre sett capoeirakläder. När jag slutade kastade jag nästan allt, träningskläder som används mycket inte är så roliga att ha varken som reserv eller nostalgi. Jag har kvar ett par färgade byxor som jag använder som överdragsbyxor och mina graderingsrep. Börjar jag igen får jag köpa nytt. Lika bra tänker jag eftersom klubbarna har egna loggor man måste ha på sina kläder. Det är (oftast) inte okej att träna i någon annan klubbs kläder.

Från dans- och sambatiden finns en body, ett par sambaskor och en hög glitter kvar. Samba-dräkter görs inte så hållbara och går liksom åt och danskläderna förvandlades till yogakläder. Smidigt!

Simmat och tränat på gym har jag också gjort så springskor (som nu mest är lekplatsskor pga gravid) och simmarbaddräkt finns med. De används dock ibland så de får vara kvar. Knäskydden jag använt mycket till joggning slängs nu, de är också i kategorin ”saker som inte är roliga att spara pga ofräscht”. Behöver jag sådana igen, vill jag ha nya.

Jag hade ett gäng träningsband (vet inte riktigt vad de kallas men det är sånna där plastband man kan styrketräna med) i min träningslåda men de åkte ut allihop sist den gicks igenom eftersom de förvandlats till klibbigt plastdamm (!!!) Blääää!

Så det var idrott och sport det. Men det finns ju så många andra hobbys och intressen att ägna sig åt!

Ett är ju bloggen och bloggosfären, den kräver för mig endast dator så inget där att rensa.

IMG_20160502_171054 copy

Stickning och virkning håller jag också på med och har rätt mycket prylar till. Jag använder både nålar och garn som installationer i hemmet medan de inte används. Mönster och rundstickor har jag i en pärm, den är relativt nyorganiserad.

IMG_20160620_202931-2

Mitt stora uppdrag för veckan är allt pappers- och tygpysselmaterial. Jag pysslar gärna med papper och gör klippböcker eller scrapbooks samt en del enklare kort, för detta har jag massor med papper och tillbehör. Tyg finns också i mass och en symaskin (som har sin plats i ett kökskåp) Jag har ett helt skåp alldeles proppfullt med material och ordningen lämnar mycket att önska. Det senaste har jag faktiskt bara tryckt in mer och mer grejer efterhand som jag samlar på mig. När jag sedan ska använda sakerna letar jag febrilt och förvärrar kaoset ännu mer. Jag har försökt med olika system under åren men nu har jag bestämt mig för att det får vara nog! Nu beställer jag ett rejält gäng förvaringslådor från Ikea och får ordning på allt. Det är ju inte gratis och knappast eko men jag tror ändå det är värt det. Nu har jag suckat över detta stök tillräckligt många år.

För att beställa rätt antal grejer har jag gjort en skiss:

IMG_20160620_202626

Det är troligen lite svårt att se men det är kanske inte det viktigaste. Jag började med att tänka igenom vilken slags förvaring jag ville ha och kom fram till mappar, små lådor och ett par stora. Sedan mätte jag hyllorna och räknade ut vilken slags förvaring som får plats var. För att det inte ska bli fel ritade jag in allt på den plats jag tänk ha det. För mig var det själva skåpet som satte begränsningarna. Hyllplanen går inte att flytta, är lite olika stora samt tål olika mycket vikt. Värt att tänka på när man planerar. Tillslut räknade jag antalet av varje låda och klickade hem valda grejer på Ikea. Att det blev just Ikea var för att de hade förvaring med lämpliga mått. De flesta andra butiker hade inte lådor som var så djupa och då tyckte jag att det skulle bli för mycket outnyttjat utrymme.

Vi förvarar förutom mina pysselgrejer även familjens alla sällskapsspel i skåpet. För att de ska får plats även i fortsättningen mätte jag hur stor plats de behöver samt ritade in dem på översta hyllan.

När alla mina lådor kommer ska jag roa mig med att lägga fint och samtidigt slänga ut saker som inte hör till eller som har förlorat sin pysseldragningskraft. Återkommer med resultat!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

One thought on “Rensa ut – hobbys och intressen

  1. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

