Föräldraskapet och riskanalysen

Oavsett om det handlar om att vaccinera sina barn, börja med framåtvänd bilbarnstol innan fyra årsdagen, låta barnet äta socker, micra ersättningen i plastkopp, använda smärtlindring vid förlossningen ser jag det för och främst som risk-kalkylering och riskanalys.

Det kan låta som vitt skilda beslut men om jag ser det som frukter av samma mynt har jag lättare att hantera orosmomentet och stå fast vi mitt beslut. I alla fallen handlar det om att ta en överlagd risk. Vilken risk kan jag tänka mig att leva med? Vilken är minst, vilken ger mest oro? Vilken kräver störst uppoffring för att eliminera? Häromdagen vaccinerade vi hjärtegrynet mot TBE. Vi bedömer risken att han blir biten av en infekterad fästing till högre än att han får biverkningar av vaccinet. På samma sätt har vi kommit fram till att det är en mycket mindre uppoffring för familjen att avstå plast i köket än att ta risken med att använda potentiellt kemikalieläckande material. Kanske är det rätt, kanske är det fel. För mig är besluten redan tagna och jag kommer kunna stå fast vid dem även i fortsättningen. Jag läste på om riskerna med de olika valen och tog ett beslut i samråd med hjärtegrynets pappa. Vi vet riskerna, vi har valt den som känns minst för oss.

Det är svårare att göra riskbedömningen åt någon annan, som man ju gör som förälder. Jag gör en bedömning av riskerna i allt jag gör, men liksom omedvetet och utan att reflektera så vansinnigt mycket över det. Det är ju som när man går mot rött och tittar efter potentiellt hotande bilar, inte tänker jag i den stunden på att det jag gör är en riskanalys av risken att bli överkörd av en bil. Men det är ju ändå just det jag gör. När jag ska bedöma riskerna med olika saker för mitt barn blir det svårare och mer medvetet. Hjärtegrynet kan inte ta alla besluten än och kan heller inte vara tillfrågad om allt – som att vaccinera sig exempelvis – utan min sambo och jag måste bestämma åt honom. När man bara har ansvar för sin egen kropp är det lättare att ta om man gör det felbeslut än om man väljer fel risk för sitt barn. Ingen vill ju orsaka sitt barn sjukdom, lidande eller skada. Jag tror det är därför debatterna om ovan nämna risker är så oerhört infekterad. Man tvingas ta ett beslut för någon annan baserat på en riskanalys man själv gjort och sedan se någon annan leva med konsekvenserna.

Det som hjälper mig att slappna av i mina beslut och inte bli helt förstörd av all ohanterbar oro och rädsla är just att jag ser alltihop som riskanalyser av olika slag. Jag gör en analys, en anan förälder kanske gör en annan och kommer därför fram till en annan slutsats. Det innebär inte att varken mitt eller den andre förälderns beslut är fel eller sämre än mitt. Bara att det är baserat på en annan analys. Det hjälper mig att acceptera att andra gör annorlunda och att inte döma dem för hårt, då kan jag lättare umgås och vara trevlig eller avstyra diskussionen om jag inte känner att den kommer leda någon vart.

Vi försöker alltid ta besluten efter noggrann research för att kunna vara så säkra som möjligt. Men i vissa frågor är det mycket svårt att hitta relevant information och aktuell forskning. I andra fall måste besluten tar så snabbt att reserchen inte hinns med. Då får man helt enkelt försöka luta sig mot de beslut man tidigare tagit och hoppas att ens analys blir tillräckligt bra.

Jag övar mig på att inte ge mig in i diskussioner om ämnen jag känner starkt för men vet är svåra att nå fram i. Alla föräldrar gör sina egna riskanalyser, ingen har rätt att döma någon annan för dens beslut och om vi kommer fram till olika beslut är det bara för att våra analyser skiljer sig åt.

4 thoughts on “Föräldraskapet och riskanalysen

  1. Det där är verkligen ett svårt område! Jag är verkligen ett ”säkerhets-freak”, men samtidigt inser jag ju att jag inte kan ha kontroll över allt… Och med facit i hand är det ju lätt att tycka att man skulle ha agerat på andra sätt… Men man har ju inte tillgång till nån facit när man ska fatta besluten…

  2. Nej, det är ju just det som är det kluriga! Försöker att inte få för mycket panik över det men ibland kommer det ju smygande såklart. Med många beslut är det ju inte heller: en gång är ingen gång, utan snarare, en gång så kan det vara kört! Så svårt!

  3. Alla gör olika analyser och alla kommer fram till vad just de vill baserat på den analys de gjort. Problemet som jag ser det, är att många inte kan göra en korrekt analys och därav fattar helt galna beslut baserade på skrönor och stolleri. Så jo, jag kan bli ruskigt upprörd över folks beslut 😉
    Som vårdutbildad måste jag säga att vaccinationsfrågan är den viktigaste. Att vaccinera är alltid en risk, men gemene man inser inte vilken risk det är att bli sjuk i dessa sjukdomar. Av den anledningen att de aldrig har behövt möta dessa sjukdomar och se konsekvenserna av dem. Dessutom är det ett ytterst solidariskt beslut att vaccinera. Vi har ett ansvar för de individer som man av olika anledningar inte kan vaccinera.
    De i Sverige idag som väljer att inte vaccinera sina barn, klarar sig bra ändå. Just av den anledningen att de flesta andra är vaccinerade.
    Att inte vaccinera sina barn är ett ytterst egoistisk beslut.

    Därför tycker jag det är otroligt viktigt att följa vaccinationsprogramet. Även att vaccinera mot TBE tycker jag är ett sunt beslut.

  4. Det har du ju rätt i. En av anledningarna till att det är så otroligt viktigt att lära sig om källkritik och pålitliga källor i skolan. För hur ska man annars kunna fatta sunda beslut senare i livet?
    Vaccinationsfrågan verkar gå lite i trender tycker jag, extra illa för en så viktig sak. Dessutom en infekterad fråga med mycket skuld för föräldrarna som väljer att göra si eller så.
    Jag är mycket nöjd med vårt beslut att vaccinera mot TBE, särskilt denna veckan när vi vistas i blåbärsriset hela dagarna och det kryllar av fästingar.

Kommentera

