Rensa ut – böcker och tidningar

Ny vecka och ny rensning! Nu handlar det om böcker och tidningar. Två ganska svåra områden tycker jag. Jag har mycket svårt att göra mig av med halvintressanta tidningar jag inte läst eller bläddrat i. Och kanske ännu svårare är det med tidningar som verkligen är intressanta. Eller i alla fall var det en gång. Många av dem som finns i vår tidningsförvaring just nu är rätt gamla.

Böcker jag läst och som gav ett intryck har jag svårt att rensa ut och min sambo vill gärna inreda med böcker och har kanske aldrig gjort sig av med en bok. Någonsin.

Som tur är läser vi inte massvis med böcker just nu, också tråkigt att vi inte prioriterar det, men i alla fall bra för att stoppa inflödet. Jag föredrar att låna på biblan men ärligt talat gäller det mest barnböcker just nu. Senast jag läste en bok som jag inte fått av min mamma utan faktiskt skaffat själv minns jag inte ens. Troligen var det innan hjärtegrynet föddes.

Hjärtegrynet har massvis med böcker. Både nya vi köpt, massor som han fått i present, gallrade jag plockat med mig när det varit gratis och lånade. Vi tycker att det är viktigt med läsning för barnen och läser ofta och mycket för och med honom.

Under veckan ska jag titta igenom mina böcker (sambon får ta ansvar för sina egna) och se om det inte är så att ytterligare några kan åka ut nu. Så länge bjuder jag på olika idéer till hur man förvarar och sorterar sina böcker:

IMG_20160828_214034

Storleksordning

IMG_20160828_214049

Färgordning

IMG_20160828_214211

Tema. Här alla våra musikböcker

IMG_20160828_214041

Storlek och tema. Alla Tippen-böcker till vänster, övrigt till höger.

IMG_20160828_214122

Efter sort. Här alla våra pocketböcker.

IMG_20160828_214355

Storleksordning på hög.

IMG_20160828_214441

Kombinerad hög och stående.

IMG_20160828_214523

Slarvig hög

IMG_20160828_214318

Med ryggarna inåt för att inte ge ett rörigt intryck.

IMG_20160828_214425

Tidning/seriealbum sorterade efter sort

IMG_20160828_214600

Tidningar i korg.

 

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

8 thoughts on “Rensa ut – böcker och tidningar

  1. Jag hade också svårt för det här förut. Men i takt med att man slutar att köpa böcker (lånar också mest) och är lite sträng så minskat de undan för undan. Vi har gått från att ha flera Billy-bokhyllor till att numera få plats med allt (inte barnens dock) på tre små hyllplan. En enkel första regel är att aldrig spara skönlitterär pocket. Det är en engångsvara. Är boken bra ger jag gärna bort dem, det är alltid roligt. Sedan tänker jag att många böcker som man har svårt att skiljas från är ”livsstilsböcker”: man ser sig själv läsandes boken i en viss situation och vill gärna vara den som läser typ franska filosofer, ryska klassiker eller glassiga inredningsböcker – fast man vet att man alltid väljer något annat när det väl blir tillfälle att läsa. Med det i bakhuvudet blir det lättare att rensa tycker jag!

  2. Så bra råd! Det där om att se pocketar som engångs har jag redan börjat med. De som är kvar i bokhyllan är antingen min sambos (fast troligen är det inte lika stor procent som jag vill tro) eller sådana som finns kvar sedan innan jag började göra mig av med alla utlästa. Jag ska rensa lite mer i den hyllan i veckan, tror jag vet ett par på rak arm jag kan rensa ut.
    Livsstilsböcker har jag med. I stapeln finns många om att bygga fågelholk, plantera i trädgården, besöka fina ställen i Sverige osv. Alltså sådana som lite hänger ihop med att ha en villa (med trädgård och holkbyggarpotential) och åka på bilsemestrar. Inte ett liv vi har idag men ett jag längtar till ibland. (Har dock blivit mer och mer osäker på detta med bilsemester men det är barndomsnostalgin som gör sig påmind) Många av min sambos stora inbundna böcker är på ett sätt statusböcker. Sådana man SKA ha läst, klassiker exempelvis.
    Ska fortsätta fundera på detta och rensa lite hårdare!

  3. Håller med om att böcker är svårt att rensa ut! Säkert en bland mellan att det är så identitetsbärande (som ett fattigt landskap också skriver) och att respekten är nedärvd från tidigare generationer, som inte hade samma tillgång till litteratur som vi har idag. Men vem vet, det kanske inte alltid kommer finnas så här stor tillgång? Jag har rensat för glatta livet och har inge böcker framme alls, de som är kvar står i förrådet i en ”levande” hylla varifrån jag skänker och säljer då och då. Slipper fundera på hur de ska sorteras då också 😉

  4. Inga alls? Det gör mig ändå imponerad! Skulle gärna se bilder på vad ni har istället? Kanske ett hemma-hos inlägg? 🙂
    Smart att ha hyllan i förrådet, då kan man ändå komma åt dem. I lådor är det ju så osmidigt!

  5. Bra idé med ett hemma hos inlägg 🙂 I vardagsrummet har vi soffa, fåtölj, soffbord, ett litet skåp för dator och laddningsstation och ett piano. Inga hyllor, men det vore trevligt med ett par tavlor till. Lustigt hur snabbt det går att vänja sig vid tomma väggar, men lite trist när jag tänker på det.

  6. Åh alltså böcker… Jag älskar att slänga saker och köpa/fixa nytt. Men böcker har jag aldrig slängt, förutom kanske lite studielitteratur, och barnböcker som barnen vuxit ifrån skänker jag gärna vidare. Men det känns så respektlöst att slänga, och dessutom älskar jag mina böcker så mycket. De är fina som inredningsdetalj, och när jag ibland flyttar om lite, dammar av (haha, as if) eller kollar efter något så ser jag så många böcker som jag läst och älskat, jag minns ofta en speciell period i livet när jag läste dem, en vän jag delade dem med, såna saker. Jag vill alltid ha fler, kommer samla böcker hela livet

  7. Håller helt med om att det känns respektlöst att slänga böcker! Inte om de är helt usla, då kan jag nog slänga, men annars skänker jag i alla fall bort dem. Jag vet ju att biblioteken river böcker de inte kan ha kvar och inte fått sålt, och fast jag vet att de måste känns det helt fel!
    Hur mycket böcker har du nu? Har du mätt någon gång? Jag tror vi har kanske 8 hyllmeter ungefär i bara böcker. Det är ju rätt mycket ändå. Skönt att vi inte planerar att flytta på ett par år!

Kommentera

